Svar: Kost og afføring - 5 mdr.
31. maj 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Max´s mor
Det er udmærket at begynde med grøntsagsmos og det er ikke imod den danske sundhedsstyrelses retningslinier - så på det punkt er Danmark og Tyskland nok ikke så forskellige :o)
Det er dejligt at din dreng er så glad for grøden og det må komme lidt an på en prøve, hvormeget han kan tåle uden at maven går i stå. En almindelig portion ligger mellem 1-2 dl og det lyder derfor meget passende med den mængde grød du beskriver. Det er dog forskelligt hvor tidligt børn begynder at kunne spise en hel portion, så du må forsøge dig lidt frem og lade hans mave få mulighed for at følge med.
Hvis du selv laver grøden fra bunden, altså selv køber f.eks. rismel og koger det med vand i en gryde, så bør du tilsætte modermælkserstatning eller din egen mælk. Hvis du køber "pulvergrød", hvor der fra producentens side står at du kun skal tilsætte vand, så vil produktet indeholde modermælkserstatningspulver og din dreng vil således få mælk via dette. Her skal du ikke tilsætte ekstra mælk.
Det er kun hvis der er tale om meget småtspisende børn og hvor man er i tvivl om, hvorvidt de får deres mælkebehov dækket at det kan komme på tale, ellers er produktet, som det skal være og indeholder det din dreng har behov for.
Husk i den forbindelse også at hvis du selv laver mad, så skal der også tilsættes 1 tsk fedtstof i dette, men du behøver ikke tilsætte fedt i de industrielt producerede produkter.
Hvis din dreng trives med afføring 2 gange ugentligt, så er det helt fint. Da han stadig bliver ammet meget, så vil det være helt naturligt. I takt med at han begynder at få mere fast mad og spiser større portioner, så vil han også få mere gang i maven. Får han ikke dette og virker han forstoppet, så bør han behandles for forstoppelse, men som du beskriver ham, så lyder han til at trives:o)
Fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske