Brev:
Madstrejke 7 mdr
31. maj 2006
Alder:
7 mdr.
Madstrejke 7 mdr
Kære Helen
Vi har stadig problemer med, at Elias sover meget dårligt om natten. Men det er nu ikke det jeg søger hjælp til denne gang :-)
Det sidste stykke tid har han haft hård mave (som jeg har skrevet før),- det går dog lidt bedre efter vi gir ham 2 x 5 ml. lactulose dagligt. Dvs han har faktisk afføring hver dag,- men det er stadig meget hårdt for ham, plus afføringen er stadig knoldet.
Iflg. min læge er det bedre at give lactulosen over længere tid, indtil tarmene arbejder optimalt,- fremfor at gi det sporadisk (som jeg gjorde i starten). Så vi fortsætter lidt endnu. Har nu givet det i 2 uger.
Problemet er (som jeg også var inde på i mit sidste spørgsmål) at han ikke er så glad for skemaden længere! Hvis vi er heldige vil han spise 1/2 dl. grød morgen, grøntsagsmos (i alle afskygninger...) nægter han stortset at spise (højest 2-3 skefulde) enddag også ren gulerodsmos som han var så glad for si starten!
Frugtmos kan "få klaveret op",- det tilbydes han så lidt af (også for at have noget at gi ham lactulosen i...) men det kan han jo ikke leve af i længden!
Hvordan håndterer man madstrejke?
Bør vi holde helt ske-madpause nogle dage? Har han måske haft en dårlig oplevelse mht skemad? Her tænker jeg på hans hårde mave,- at vi måske har givet ham for meget på et tidligere tidspunkt,- at jeg måske har presset ham lidt for meget..eller eller...?
Han er glad for at sidde med en skorpe, en gulerod eller et stykke agurk..men det får han jo ikke mad i maven af :-)
Jeg tilbyder ham grød hver morgen og grøntsagsmos til middag plus aften. Når vi har forsøgt en stykke tid (han afviser det og blir lidt ked af det, hvis jeg blir ved og ved med at tilbyde skeen) holder vi en pause,- laver nogle andre ting og så vender vi af og til tilbage. Men han har stadig ikke lyst...
Så gir jeg ham selvfølgelig en flaske istedet,- som han så somregel accepterer.
Efter jeg var syg for 1 mdr siden, er jeg stoppet med at amme. Jeg har tabt mig (alt for) meget og producerede til sidst kun mælk nok til en enkelt amning hvert andet døgn! Det var dog ikke sådan at mælken forsvandt helt,- og Elias blev forvirret over det lange interval,- så jeg valgte at få en pille fra min læge som stoppede mælken helt.
Faktisk startede hans madstrejke nok lidt samtidig med at jeg stoppede med at amme. Men måske er det tilfældigt? Han er somsagt rigtig glad for allomin2.
Jeg har selvfølgelig også prøvet at tilbyde ham lidt grovere mad ala vores egen plus mad til baby 6 mdr fra glas,- det afviser han totalt. Han vil SLET ikke have noget der er lidt mere groft. Men han bør vel også blive glad for/fortrolig med alm grøntsagsmos først?
HVAD gør vi, for at give ham madglæden og lysten til skemaden tilbage??
På alle andre punkter er han bare så glad og velfungerende (også selvom han stadig vækker os 1-4 gange hver time natten igennem.. men det kan vi måske tage en anden dag..)
Glæder mig til at høre fra dig.
Elias´mor
Ps.. det er godt nok flot med den hurtige svartid... dejligt :-)