Svar: Madstrejke 7 mdr
31. maj 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Elias´ mor
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev, er at det første du skal gøre er at få gang i Elias´ lille mave. Trods laktulose, så er afføringen stadig hård og det giver altså både urolig søvn og manglede appetit.
Mit umiddelbare råd er derfor at give ham noget mere laktulose og virker det ikke, så må du drøfte med lægen om du skal give ham en anden form for afføringsmiddel.
Det er meget vigtigt at maven fungerer, hvis han skal have appetit og lyst til at spise. Du ved sikkert også fra dig selv, at hvis du har problemer med maven, føler dig oppustet, måske har lidt kvalme osv. så er appetitten ikke stor, og har du ondt i maven, ja så kan det hjælpe at ligge med en lun dyne, men du ligger ikke stille:o)
Modermælk er anderledes i tarmene end erstatning og det er derfor oplagt at tænke på at der er en sammenhæng imellem stop af amning, begyndelse på skemad, allomin osv. Ikke at det er forkert at du er stoppet med at amme, bestemt ikke!, men det er en meget fin forklaring på jeres nuværende problem.
Du skal ikke være bange for at give laktulosen, jeg kender ikke til nogen børnelæger som fraråder dette, tværtimod:o)
Når du har fået gang i maven, så vi han sandsynligvis begynde at spise mere mad, måske lidt større portioner og lidt hyppigere og så vil I også kunne begynde med de lidt grovere madvarer.
Når han begynder at spise mere mad, så vil han sandsynligvis også blive mæt på en anden måde og derfor også sove bedre. Vi har da lov at håbe og jeg krydser fingre:o)
Fortsat held og lykke og tak for de pæne ord.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske