Svar: 22 mdr. og griner af os
1. juni 2006
Alder:
22 mdr.
Kære forældre
Jeg tænker at der umiddelbart er to grunde til at Mikkel griner af jer. Den ene er at han er så tryg ved jer, at han godt tør gå imod jer og han måske synes I ser sjove ud, når I er vrede. Den anden er at han gør det fordi han føler sig rigtig usikker i situationer, hvor I skælder ud.
Bliver Mikkel generelt skældt meget ud - hvad med i dagplejen eller vuggestuen? Jeg spørger fordi nogle børn udvikler en bestemt strategi, når de bliver skældt ud, altså en måde at håndtere situationen på. Nogle børn lader som om de er ligeglade, andre lader som om de voksne ikke er der og atter andre griner af, som jeres Mikkel. Ofte handler det om at barnet er usikker og har svært ved at finde ud af, hvad det skal gøre ellers.
Han er kun 22 mdr og derfor er det stadig begrænset hvor meget han kan styre sine handlinger. Han er stadig meget lyst betonet og hele tiden i færd med at udforske verden omkring sig.
Det er i princippet rigtig fint at I lader handling og ord følges ad, men samtidig må I også prøve at finde ud af, hvad det egentlig er at Mikkel vil. Er det bare en måde at få kontakt på? Kunne I så give ham kontakten på en mere positiv måde og evt. invitere ham til noget andet. Således at når I siger nej, så følger der et andet forslag med: "Nej, jeg vil ikke at du hoppe i sofaen, kom vi læser en bog i stedet".
Det skal naturligvis være en balance, han skal jo heller ikke lære sig at han får læst historie hver gang han hopper i sofaen, så det er ikke en belønning. Men det handler mere om at vis ham hvordan man kan på en positiv måde kan få opmærksomhed.
At ignorere ham er også udmærket, men gør det i en situation, hvor I har inviteret til noget andet. F.eks. "Nej, ikke hoppe i sofaen, kom ud i køkkenet og hjælp med at dække bord". Vent på ham, kald igen "kom ud og hjælp mig", så han kommer væk fra det I ikke vil have, på en god måde, men samtidig lærer hvad I så gerne vil have. Derved bliver I glade og han får også den opmærksomhed, som han måske beder om.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske