Svar: Søskende jalousi - 16 mdr.
1. juni 2006
Alder:
16 mdr.
Kære Annette
Først tillykke og så held og lykke med den forestående fødsel:o)
Nogle gange skal man ikke læse så meget, for tit, så går det hele jo rigtig godt; men du har da bestemt ret i at det jo er vigtigt også at være lidt forberedt.
At få børn med lille alderforskel har rigtig mange gode og positive sider. For det første vil din datter forholdsvis hurtigt glemme at hun har været den eneste og for det andet, så vil to børn som ligger så tæt, ofte have stor glæde af hinanden.
Det jeg oplever som det sværeste imellem søskende med lille aldersforskel er, hvis den lille overhaler den store. Det kan være svært hvis den yngste er stærk og temperamentsfuld og den ældste er stille, følsom og eftergivelig. Men det er jo slet ikke sikkert at det bliver aktuelt for jer og det at I har en pige i forvejen kan jo måske gøre det lettere:o)
Det er begrænset hvor meget du kan forberede jeres datter, når hun ikke er ældre. Men du skal være forberedt på at hun vil være glad for "baby" men vil reagere og være sur på dig. Det er rigtig svært at skulle dele mor med en anden, når man ikke er mere end 15 mdr gammel. Men det er trods alt bedre at det går ud over dig end ud over den lille ny.
Da der kun er 1 uge til du skal nedkomme, så er det begrænset hvor store ændringer i hverdagen I kan nå at lave. Men generelt kan man sige at det er vigtigt at I netop ikke laver for store ændringer og gør man det så skal det være i god tid. Det betyder at det altså ikke er nogen god idé at flytte den ældste ud af soveværelse samtidig med at der skal være plads til en lille ny, at man ikke skifter daginstitution osv. Dagligdagen må godt være nogenlunde som før, selvom der er kommet et lille barn i huset.
Det er udmærket at give den ældste lidt ekstra opmærksomhed når du kommer hjem fra hospitalet, men det skal heller ikke overdrives. Jeres datter vil sikkert gerne være hjemme fra dagplejen et par dage, men ellers er det vigtigt for hende at komme af sted. I dagplejen skal hun ikke bruge energi på at være storesøster, der kan hun bare være sig selv og det er meget vigtigt. Hjemme er rollerne anderledes og det kræver overskud, opmærksomhed og masser af omsorg fra jeres side. Det er dog ikke en umulig opgave, tværtimod, søskende er en gave:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske