Brev:
Skrigeri ved brystet
1. juni 2006
Alder:
1 mdr.
Skrigeri ved brystet
Kære netsundhedsplejerske
Først vil jeg gerne sige, hvor vigtigt det er med sådan en netside, hvor man specielt som førstegangsfødende kan læse om andres erfaringer samt få nogen gode råd. Jeg er i hvert fald en flittig bruger af hjemmesiden.
Jeg har en lille fin dreng på 6 uger som jeg ammer. Indtil nu foregik amningerne uden problemer, han blev lagt til hver gang han ønskede (nogen gange hver time andre gange hver 2-2,5 time) og det var sådan set kun når han var sulten at han græd. Han har også taget RIGTIG fint på fra starten (ca. 350 gr. pr. uge) men de seneste par uger tager han ikke nær så meget på (ca. 200 gr.)
Han sover fint om natten: sover kl 21 - ammes kl.2 - sover - ammes kl. 5.30 Om dagen har han en fast periode hvor han sover i ca 2-3 timer i træk.
Vores problem ligger i det, at han de sidste ca. 8 dage har været meget urolig og skriger imellem måltiderne, men når jeg lægger ham til (sådan har det jo været indtil nu, så jeg gik ud fra at han var sulten) afviser han brystet helt og skriger eller også tager han fat men slipper ligeså snart mælken løber til (efter ca. 30 sek.) - virker MEGET sulten - tager fat - slipper - skriger- tager fat - slipper osv.!! Sådan fortsætter skrigeriet indtil han til sidst falder til ro. Der virker han meget træt og bare ligger der i mine arme med halvåbne øjne. Dog går der ikke lang tid før han er urolig igen, hvor jeg så tilbyder ham brystet i den tro at SÅ er han ihvert fald sulten. Men nej, der sker det samme igen.
Efter ca. 1/2 - 1 time med skrigeri og førsøg på at få ham til at spise tager han lige pludselig brystet og spiser som om han er RIGTIG sulten. Så hvordan kan jeg tolke hans signaler om hvornår han er sulten, når han skriger hele tiden?
Det er værst om aftenen inden han skal sove og om morgenen når han vågner. Om natten spiser han rigtig flot samt når han har sovet i ca. 2-3 timer om dagen. Alt andet spisning er mere eller mindre en kamp plus at han er gået fra at spise ca. 10 gange til at spise 6-7 gange i døgnet.
Jeg ved godt at nu er han lidt større end før og at der gerne må gå 3 timer mellem amningerne men jeg er MEGET i tvivl om det er pga sult han skriger. Derfor lægger jeg ham altid til. Men jeg vil så heller ikke gøre ham gal og tvinge ham til at spise når han ikke er sulten. Det er VIRKELIG frustrerende først og fremmest for ham så for mig.
Jeg har også prøvet at sige til mig selv: bare lad ham skrige og prøv at trøste ham fordi der skal gå ca. 3 timer mellem måltiderne så han kan blive rigtig sulten. Men det gå ikke fordi jeg kan ikke lade være med, at prøve på at lægge ham til fordi jeg hele tiden tror at han sikkert er sulten. Jeg har også prøvet at tilbyde ham min egen mælk på flaske samt mme når han skriger men han sutter måske 10 ml og virker ikke interesseret.
Det er forskelligt hvor meget der kommer ud af mine bryster når jeg malker ud. Nogen gange 40 ml andre 100 ml (hvor jeg udmalker i max 7 min. samt efter ca. to timer siden den sidste amning) Hvis han kun skal have mad ca. 6-7 gange i døgnet så må brysterne også have meget mere mælk, ikke? Det er kun om natten at brysterne er ved at sprænge af mælk. Jeg skal også sige, at når mælken først løber til så sprøjter det VILDT ud af brystet i starten. Mange gange bliver han også forskrækket af det og afviser så helt at spise.
Jeg vil lige sige, at han tager sutten nogen gange men ellers er han ikke så glad for den.
Han har altid været en "hurtig spiser", max 10 min så er han mæt. Han har godt våde bleer og ellers en rigtig glad og smilende dreng når han ellers er i humør til det. Han har ikke feber og har fine afføringer. Han er dog ikke så god til at bøvse, men prutter så.
Jeg har udelukket menstruation fordi så vil han heller ikke spise om natten hvis ikke han synes om smagen, appetitspring fordi det kan jo ikke vare 10 dage. Jeg spiser ellers sundt og drikker meget om dagen.
Jeg er bange for, at han bliver ved med at ta´mindre og mindre på og at jeg måske frustrerer ham ved at lægge ham til hele tiden når han afviser det. Måske er min mælk ikke rigtig nærende?
Hvis jeg vidste at han 100 procent ikke var sulten når han skriger så ville jeg også være MEGET mere rolig og bare kunne koncentrere mig om at trøste ham istedet for at proppe brystet ind i munden på ham.
Jeg overvejer stærkt, at gå over til mme men jeg VIL SÅ gerne amme. Skal jeg bare have lidt mere tålmodighed, måske er det bare en fase?
Du må undskylde, at brevet er så langt men jeg har virkelig brug for at høre hvad du mener om det.
Hjælp!! :)) Har du et godt råd :))
På forhånd mange tusinde tak for dit svar.
Med venlig hilsen
Nela