Svar: Skrigeri ved brystet
1. juni 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Nela
Først tillykke med din lille dreng og tak for dine pæne ord. Det var sødt af dig.
Det er jo altid svært at vurdere hvad der sker i situationen, når man ikke har mulighed for at være til stede, men ud fra det du fortæller mig, så lyder det umiddelbart som om du har rigtig godt med mælk.
Jeg får fornemmelsen af, at din nedløbsrefleks kommer igang ret hurtigt, hvilket betyder at din dreng ikke skal die ret længe før mælken sprøjter, måske endda så meget at han bliver irriteret over det, han kan simpelthen ikke følge med.
I en sådan situation kan det nogle gange hjælpe at malke lidt af den første mælk ud, det tager lidt af trykket og efterfølgende vil din dreng så kunne die lidt mere roligt. Han vil samtidig også komme lidt hurtigere ind til den lidt federe mælk og den vil mætte ham og give ham ro i maven på en anden måde, så du måske oplever en mere rolig dreng, som rigtig gerne bare vil snakke med dig.
Det er nemlig en anden ting. Din dreng er så gammel nu at han gerne vil pludre med dig. Indtil nu har han koncentreret sig meget om at spise og sove, men nu begynder han at være lidt mere vågen i forbindelse med at han vågner efter en lur, eller i forbindelse med at han har spist og her vil han gerne snakke og pludre lidt og ikke lige med det samme få tilbudt brystet.
Det er rigtig godt og lige efter bogen at amme 6-7 gange i døgnet. Både dit bryst og din dreng har brug for lidt pauser ind imellem og du behøver ikke umiddelbart være bange for at han ikke får nok mad, hvis du ammer med 3-4 timers interval. Se på hans bleer. Hvis han tisser, hver gang du tager bleen af ham, så får han mad. Kommer der noget ud så kommer der også noget ind:o) En vægtøgning på 200g om ugen er i orden.
Du må gå ud fra at han som udgangspunkt har en evne til selv at regulere. Det vil sige at du tilbyder ham brystet, men siger han fra, så var det ikke det han ville. Så kan du prøve igen ½ time senere. Eventuelt pludre lidt med ham i stedet, skifte ham, måske give ham til far (han luger ikke af mælk, så der bliver han ikke så forvirret af det og falder lettere til ro) og lade ham putte lidt på fars brystkasse.
Det at han spiser forholdsvis hurtigt er okay i forhold til at du har så meget mælk som du har og din mælk løber så hurtigt. Du skal dog være opmærksom på at din dreng har bedst af at "spise færdig" fra en side, således at han ikke spiser lidt fra den ene side og så lidt fra den anden. Du kan evt. gøre det at du lægger ham til, lader ham spise i 10 minutter, skifter ham og så prøver at lægge ham til samme side igen. Så er du sikker på at han får den lidt federe mælk med ud.
At du har mest mælk om natten og tidlig morgen skyldes at du her producerer mere at det mælkestimulerende hormon. Det er således helt normalt. Det er også helt normalt at mælkemængden svinger i forhold til tidspunkt på dagen og derfor vil du nogle gange kunne malke mere ud end andre gange.
Din mælk lyder til at være rigtig god for din dreng og det lyder ikke som om du mangler mælk. Jeg synes det vil være rigtig synd hvis du stoppede amning nu.
Har du set at der er kommet en bog som hedder "Svøb dit barn" du finder den i min bogguide. Måske var den noget for dig og du kunne bruge metoden med at svøbe din dreng, når han får sine grædeture?
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat, håber du er blevet lidt beroliget og har mod på at fortsætte:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske