Svar: Emla creme
1. juni 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Tina
Du kan købe Emla på apoteket. Det fåes både som creme og som plaster og det er et lokalbedøvende stof, som hjælper til at selve stikket/vaccinationen ikke gør ondt og at smerterne bagefter også er mindre.
Jeg vil foreslå dig at købe plaster. Det fungerer ved at du sætter plasteret på der hvor lægen vil stikke. Det er altså vigtigt at du ved præcist hvor lægen stikker, på ballerne, på skulderen, i låret og altså også præcist hvor.
Plasteret skal sidde på mindst 1 time før Oskar stikkes, hvis det skal have nogen effekt. Lægen fjerner det selv lige inden han stikkes, så effekten er optimal.
Man køber en pakke med 2 plastre og prisen varierer lidt, men jeg mener det plejer at koste mellem 30-40 kroner for en pakke med 2 styk. Så har du et til nu og et til 15 mdr´s vaccinationen :o)
Med hensyn til søvnmønster så er længen af middaglure fine, men du kan måske overveje om det er ved at være tid, hvor Oskar kan nøjes med 1 lur dagligt og så en lidt længere lur istedet for at dele den i to.
Når han vågner om natten, så skyldes det sandsynligvis at han drømmer og også "øver sig" rent motorisk. Mange børn sover uroligt pga disse ting og de bevæger sig i søvne. Det bedste du kan gøre er at hjælpe ham med at skifte stilling og putte ham igen, så han stille og roligt sover videre. Nogle gange vil han også selv kunne finde roen og du behøver derfor ikke reagere med det samme, når han er urolig.
Sover han i samme værelse som jer, eller er han på eget værelse? Hvis han sover hos jer, så kunne det måske være en idé at flytte ham ud, hvis I har mulighed for det, så I ikke forstyrrer hinanden:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske