Svar: Hvor meget laktulose?
1. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Du
Jeg synes du skal kontakte din læge eller din sundhedsplejerske idag. De kender trods alt Elias bedst og det er vigtigt at du også overfor dem beskriver din frustration. Din egen læge vil også kunne vurdere mængden af laktulose og behovet for anden medicin. Umiddelbart tænker jeg at man roligt ville kunne sætte dosis op, evt. til det dobbelte, men det bør være en lægelig beslutning.
Har du overvejet om Elias har ondt? Kunne det være tænder/tandfrembrud, som gør at han ikke har lyst til at spise? Det er bare for at lede efter andre årsager.
Hold fast i at han gerne vil pludre, grine og på den måde virker til at have det godt. Det er rigtigt vigtigt og det skal du nyde. Det må ikke drukne i mad og afføring - forstå mig ret:o)
Det kan være en udmærket idé at give ham mælk på flaske, når han er træt og derfor ikke protesterer. Et eller andet sted er det jo vigtigt at alt hvad der handler om mad ikke bliver til en kamp, så hvis det kan hjælpe jer, så gør du sådan. Samtidig er det jo så også vigtigt at han ikke får så meget mælk at han ikke har lyst til at spise rigtig mad, men alt det ved du jo godt.
Du har tidligere skrevet til mig at han var glad for at sidde med lidt i hånden, men at han jo ikke fik meget mad ud af dette. Man kan så sige at han får det ud af det, at det er hyggeligt og rart at sidde med mad, så det at spise kan være en rar ting. Derfor tror jeg det er vigtigt at du vedbliver at gøre dette.
Sæt ham i den høje stol og prøv at give ham mad, som han selv kan sidde med. Har du f.eks. prøvet med nogle godt kogte pastaskruer (uden noget) bare ren pasta? Prøv at give ham et par stykker på en tallerken og se hvad han gør med dem.
Prøv at sidde med ham på skøddet imens du spiser. Hvad gør han her? Tager han ud efter din mad, følger han din mad fra tallerkenen til din mund - ville han så være interesseret i at prøve at få lidt i sin egen mund?
Er far ikke hjemme her i pinsedagene? Så er I to og kan støtte hinanden:o) Det lyder ikke som om Elias lider nød, men ring til lægen og få styr på afføringen, så de kommer til at virke snart:o)
Sender dig et knus herfra. Det skal nok gå alt sammen og er du lige ved at gå i spåner så skriver du igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske