Brev:
Besværlig amning og overgang til fast føde
2. juni 2006
Alder:
3 mdr.
Besværlig amning og overgang til fast føde
Hej Helen,
Jeg kunne godt tænke mig at høre dig vedr. overgang til mere fast føde og nedtrapning af amning, samt hvordan jeg får min datter til at tage flaske.
Min datter er præcis tre måneder i dag, og indtil videre er hun blevet fuldt ammet (på trods af, at jeg kun kan amme fra det ene bryst). Hun har taget fint på (v. fødslen 4.300 g og 55 cm og nu ca. 67 cm og omkring 7 kg vil jeg tro), er glad og trives. Jeg synes bare, at hun her inden for de sidste par uger er begyndt at ville spise mere om natten, hun var ellers kommet i en periode hvor hun kunne sove 6-7 timer i et stræk (der var det nærmest mig der vækkede hende af frygt for brystbetændelse, som jeg har haft én gang).
Nu bliver hun lagt ved 20-21-tiden, jeg ammer hende inden jeg går i seng v. 22-23 tiden og så vågner hun gerne v. 2-3 tiden og så igen ved 5-6 tiden. Tiderne svinger noget, der er ingen super fast rytme endnu. Men altså, er det fordi hun bare generelt er mere sulten eller hvad kan det være? Måske hun ikke bliver nok mæt af bare det ene bryst? Hun virker nu ellers sådan, da hun tit falder i søvn eller ser helt færdig ud, og hun gylper meget.
Jeg kunne så godt tænke mig at gi' hende noget vælling eller grød, både så hun kunne sove lidt mere igennem, men også fordi jeg simpelthen er ved at være godt træt af at amme. Det er selvfølgelig ikke særlig "mor-agtigt" at sige, men jeg føler mig så ekstremt bundet. Desuden vil hun ikke tage flaske (og heller ikke sut). ...
...
Vi prøvede ihærdigt for nogle uger siden, så hun kunne blive passet lidt af faren, men uden held. Hun bliver simpelthen godt tosset og skriger. Vi prøvede med tre forskellige flasketyper/dutter, to slags MME og med udmalket mælk, og det var ikke mig der gav hende flaskerne. Så har du nogle god fif til hvordan vi kan få hende til at tage flaske, eller skal vi bare springe dem over og gå direkte på grød?
Jeg er godt klar over at man anbefaler først at give fast føde fra de er fyldt fire måneder, men kan man ikke tyvstarte med lidt vælling, smagsprøver på grød eller mos? Eller vil det skade barnet?
En anden grund til, at jeg er træt er amningen, er at det ofte er en kamp. Hun sutter lidt, og efter lidt tid kaster hun hovedet tilbage og skiger/brokker sig for så igen at begynde at sutte, og så gentager det sig igen og igen i ca. 5 min. Jeg har læst dit svar til en anden mor, der havde samme problem og der mente du, at mælken måske kom for hurtigt. Jeg tror også godt, at det kan være problemet her, da jeg kan se at det tit sprøjter med mælk når hun gør det. Det der virker bedst er at ammende hende liggende, men det er stadig et irritationsmoment og ret frustrerende.
Nå, det blev måske lidt rodet, men altså hovedspørgsmålet er: Hvornår kan jeg begynde at give hende andet mad og hvad skal planen da være, hvis man hurtigst muligt skal holde op med at amme?
Håber du har fået nok oplysninger til at kunne svare.
På forhånd tak og mange hilsner