Brev:
Forventninger til 4 årig og mødt med et nej
2. juni 2006
Alder:
4 år, 6 mdr.
Forventninger til 4 årig og mødt med et nej
Kære Helen
Tak for dit svar på mit sidste spørgsmål. Det er dejligt at kunne komme af med sine frustrationer til en ude fra. Som jeg skrev sidst ville jeg nok skrive igen, og det gør jeg altså allerede nu. Vores udfordringer i familien består jo af så mange ting.
Nu kunne jeg godt tænke mig at høre din holdning til følgende:
Hvad kan og bør vi forvente af en pige på 4½ år m.h.t. påklædning? Vores datter kan sagtens selv tage tøj på, når hun vil. Måske kan det drille, men hun kan sagtens.
Jeg tilbyder i øjeblikket at hjælpe, især fordi meget driller, som jeg før har omtalt. Problemet er at jeg kan mærke, at hun bliver mere ubehjælpsom i takt med at vi hjælper, og hun stritter meget imod, når vi beder hende om at tage tøj på selv. Hun tager som regel selv sko og jakke på, men jeg (som servicemor) står også tit klar med sko og jakke. Så går det hurtigere og vi undgår en konflikt…
Jeg synes også vi skal tænke lidt på, at hun har en lillebror på 3, som jo får en masse opmærksomhed, når han skal have tøj på og skiftes. (Bruger stadig ble)
Men skyder vi os selv i skoen ved ikke at gøre hende, eller dem begge for den sags skyld, mere selvhjulpne? Er det ikke ok at forvente og kræve disse ting af sit barn på 4½?
En anden stor udfordring for mig er, hvordan jeg skal agere, når mine børn ikke gør som jeg beder dem om: Når de siger nej flere gange, selvom jeg beder dem om noget. Igen er det velovervejet om det er ok det jeg beder om. Det er det. Men hvad gør jeg, når de alligevel siger nej eller mere eller mindre ignorerer mig?
Vi har talt om og afprøvet små ”straffe/sanktioner” som f.eks ingen børnetime i dag eller slik, hvis det er slikdag. Det bliver de selvfølgelig kede af, men hjælper det ifølge din overbevisning og har du andre gode metoder til at takle disse små hverdagsproblemer?
På forhånd tak for en rigtig god brevkasse.
Mange hilsner
M.