Brev:
For tidligt fødte tvillinger, afføring og forkølelse
2. juni 2006
Alder:
5 mdr.
For tidligt fødte tvillinger, afføring og forkølelse
Hej Helen
Jeg har tidligere været på banen, og glemte så at give dig hele forhistorien med vedr. mine tvillinger på nu 5 mdr i faktisk alder. (født 7 uger for tidligt) og deres afføringsmønster eller mangel på samme.
Jeg cykler med deres ben ved hvert bleskift (ca. 7 gange dagligt) og masserer maven det samme antal gange. Dette er blevet gjort dagligt hver dag siden de startede på MME efter undervisning fra Neonatal afdelingen.
De får lactulose dagligt og nu også lidt vælling (ca. 60 ml dagligt) samt ca. 2 tsk sveskemos dagligt, efter samråd med lægen.
Det er dog ikke hver dag det lykkes dem at have afføring selv, mor må så hjælpe lidt til med et termometer, de får selvfølgelig stadig MME, hvilket løber op på ca. 1000-1100 ml dagligt..(lactulosen kan endnu ikke trappes helt ned, de får ca. 4 ml dagligt.. det giver samme virkning som hvis de får de maksimale 6 ml).
Poderne vejer nu hhv. 8500g (fødselsvægt 1882g) og 7850g (1541g).
Drengene har et rigtig flot sove - og vågenmønster, men er nu blevet forkølede for første gang... mit spørgsmål er så som følger:
- Må drengene få lidt kamillethe? - til at lindre? (lægen er konsulteret ved forkølelsen, men det er gudskelov kun en ganske simpel og almindelig forkølelse, uden feber og humørsvingninger)
- Skal de have afføring hver dag? og må jeg stadig hjælpe til med termometer?
Hmm.. det blev vist til en længere smøre, håber du kan finde hoved og hale i det hele...:o)
Venlig hilsen
Dorthe