Svar: For tidligt fødte tvillinger, afføring og forkølelse
2. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Dorthe
Da dine drenge lyder til at trives rigtig godt, spiser fint og tager fint på i vægt, så ser jeg ikke noget problemer i at du prøver at give dem lidt kamillete i forbindelse med deres forkølelse. Du skal dog være opmærksom på at de ikke må få så store mængder te at det tager pladsen op for deres egenlige mad, som jo er mælken.
Det undrer mig at du skriver at de max må få 6 ml laktulose dagligt - hvem har sagt det og med hvilken begrundelse? Jeg ser umiddelbart ingen problemer i at de får lidt mere end det, hvis det kan være med til at holde deres maver igang.
Jeg har netop lige være til en temadag omkring spædbørn og forstoppelse og blev her undervist af børnelæger, og her var holdningen helt klart at det var vigtigt at holde maven igang også gerne med ekstra laktulose og var det ikke nok, så kunne man give anden laksantia (afføringsmiddel) ordineret af lægen. Rektalstimulering enten med termometer eller spidsen af en lillefinger var også okay ifølge børnelægerne:o)
Afføring en gang i døgnet, når barnet får fuld erstatning, men det er vigtigt også at se på hvordan barnet trives og hvordan afføringen ser ud. Du beskriver at deres afføring trods laktulose er hård og derfor synes jeg umiddelbart at du skulle prøve at give dem lidt ekstra laktulose. Tommelfingerreglen hedder 1 ml pr kg. og da dine dreng vejer ca 8 kg. så burde de faktisk kunne få de dobbelte af hvad du giver nu.
Håber ikke at jeg gør det hele mere forvirrende. Fortsat held og lykke med dem, god bedring med forkølelsen og god pinse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske