Svar: Luft i maven 4 måneder - mor, derfor også datter?
2. juni 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Mette og Anders
Jeg kender godt fænomenet, men det er ikke så tit at det er så udtalt som I beskriver. Jeg har dog fornylig været hos en lille familie, hvor situationen var meget lig jeres og ifølge mor var der rigtig meget i kosten (mors kost), som deres lille dreng reagerede på. Det sker altså, så I er ikke alene:)
Jeg synes det er rigtig synd, hvis du stopper amning og jeg synes så afgjort at du skal blive ved med at amme så meget som muligt. Samtidig tænker jeg at det vel også kan komme lidt an på en prøve. Jeres lille pige er nu 4 mdr gammel og det vil sige at hun, i forhold til allergidisposition, er ammet de måneder, hvor man ved at det har forebyggende effekt. Derfor kunne I jo godt prøve at give hende noget modermælkserstatning ved siden af modermælken for at se om det gør en ændring. Hun er jo vant til at få flaske og er derfor i stand til at tage imod det.
I kunne evt. prøve med en flaske modermælkserstatning om morgenen og en om aftenen, for at se om det gør nogen ændring. Ellers må I vente til hun er klar til skemad og så se om det kan ændre noget for hende.
Tilsidst vil jeg lige sige at det bestemt ikke er et luksusproblem at have et barn med mavesmerter, det slider på hele familien:o)
Og tusind tak for de pæne ord. Jeg føler mig privilegeret, også når jeg kan få lov til at hjælpe jer, som er på den anden side af jorden:o)
Glæder mig til at høre hvad der sker hos jer. God pinse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske