Brev:
Fedtstof i maden - 5 mdr.
2. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Fedtstof i maden - 5 mdr.
Kære Helen
Tak for det superhurtige svar vedr. Max's kost- og afføringsvaner. Du skrev i dit svar, at ville jeg lave mosen/grøden selv, så skulle der tilsættes fedtstof. Og her kommer så mit spørgsmål, for jeg er totalt forvirret på det felt!
I min tyske folder om spædbarnsernæring står der, at man skal bruge rapsolie. Den må bare for alt i verden ikke være koldpresset (ligesom de ikke må få rå kornprodukter og honning). Jeg vil jo gerne bruge økologisk olie, men jeg kan ikke opdrive en økoolie, der ikke er koldpresset. Hvorfor må den ikke være koldpresset?
I min danske Politiken's bog om barnet står der, at Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man bruger forskellige typer fedtstof - olie, smør, margarine - men at vegetabilsk olie er at foretrække. Samtidig står der, at børn under 1 år ikke bør få komælk, men modermælkerstatning. Hvorfor må de så få smør?
Håber du kan hjælpe mig i fedtstofsforvirringen...
Kærelig hilsen
Max's mor