Svar: Fedtstof i maden - 5 mdr.
2. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Max´ mor
Jeg kan godt forstå din forvirring, for der er forskel på den forskellige anbefalinger alt efter i hvilket land man bor. Jeg kan dog kun rådgive dig i forhold til hvad sundhedsstyrelsen i Danmark siger og deres anbefaling får du så her.
Fedt er det næringsstof, som giver mest energi pr gram. Et meget lavt fedtindhold i kosten kan resultere i vækstproblemer. Små børn har behov for ekstra fedt i kosten fordi de har et stort energibehov i forhold til deres kropsvægt. Det betyder at man ved at komme ekstra fedtstof i kosten sikrer at barnet får dækket sit energibehov uden at skulle spise enormt store portioner. Hvis maden ikke er energitættet med fedt, så skal barnet spise portioner som er så voluminøse at barnet ikke kan rumme det. Derfor anbefales det at tilsætte ekstra fedtstof tilhjemmelavet mad, men i de industrielle produkter er det i og her skal man bare følge tilberedningsanvisningen på pakken.
Det anbefales at skifte imellem de forskellige typer af fedtstoffer, altså smør, margarine og olie i madlavningen. Derudover får vi fedt fra fede mejeriprodukter og også fra fedt kød. Animalske produkter indeholder overvejende mættet fedt, mens vegetabilske produkter indeholder umættet fedt.
Så vidt jeg ved nævner sundhedsstyrelsen i Danmark ikke noget om hvorvidt olie skal være koldpresset eller ej. Generelt tænker jeg, at det at en olie har betegnelsen 'koldpresset' betyder at olien er udvundet på en måde, så olien så vidt muligt har bibeholdt sin oprindelighed. Det vil sige at man i forarbejdelsen af olien ikke har haft det varmet for meget op og ikke har brugt specielle stoffer til at udvinde olien med. En koldpresset olie er således mere ren. Derfor kan jeg umiddelbart ikke helt forstå hvorfor du ikke kan bruge det.
Med hensyn til komælk og anbefalinger i Danmark, så er det sådan at man nu siger at børn kan begynde at få lidt sødmælk af en kop, når de er 6 mdr og fra 6 mdr´s alderen kan sødmælk også indgå i små mængder i madlavningen. Fra 9 mdr kan sødmælk eller komælksprodukter udgøre en større del af barnets kost. Det du har stående i din bog er altså ikke det som anbefales idag:o)
Jeg håber at ovenstående er svar nok. Jeg vil dog meget gerne have en tilbagemelding vedr. koldpresset olie, hvis du kan finde ud af, hvorfor man i Tyskland anbefaler at dette undgås. Så lærer jeg jo også noget:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og god pinse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske