Svar: 4 mdr. dreng ked af at sove alene
3. juni 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Jette
Der er rigtig mange meninger omkring de spørgsmål du stiller. Mange vil sige at det er vigtigt at du nu begynder at putte din dreng imens han er vågen, så han lærer at sove i sin seng, det vil være vigtigt at han ikke vænnes til brystet med den alder han har osv. fordi det er en vane som er svær at bryde. For mange er netop 4 mdr´s alderen et skæringspunkt og det er her man begynder at skabe "de gode rutiner".
Som du måske kan høre, så er jeg ikke helt enig i dette. Naturligvis er det vigtigt at du har et fast putteritual, og i forhold til Kalles alder kan du også godt begynde at se lidt mere på klokken og ikke kun på ham, så I får lidt mere struktur ind i hverdagen. Men han er stadig kun en lille dreng og han har rigtig meget behov for tryghed, kærlighed og omsorg.
Verden synes større for ham nu, han kan se længere og oplever rummet han er i, han registrerer om han er hjemme i vante omgivelser eller om I er ude og derfor har han behov for at vide at du er der for ham, mere end han har haft tidligere. Han er således mere bevidst nu.
Nogle vil sige at netop det at han er mere bevidst gør at han så også er mere bevidst om amning og derfor vil kræve dette for at falde i søvn, men hvad er der så egentlig galt med dette? Det lyder som om I begge har det rigtig dejligt med amning og for mig er det enormt vigtigt at der er ro og harmoni. Hvis du ammer ham, så er han rolig og tryg og det er en rar måde for ham at falde i søvn på, hvis du lægger ham i seng, så græder han og vil føle sig forladt og det er efter min mening ikke omsorg. Lige nu har han efter min mening brug for dig, når han skal sove, og det er okay:o)
Du må altså efter min mening gerne fortsætte med at amme Kalle i søvn, men det vil være en god idé at du putter ham i egen seng. I sover sandsynligvis begge to bedre, hvis I ligger i hver sin seng, end hvis I ligger sammen. Hvis han vågner om natten så prøv at vurdere om det er sult. Måske har han bare brug for hjælp til at skifte side og blive puttet igen, måske drømmer han og har brug for en beroligende hånd der fortæller ham at du er der. Han drømmer mere fordi verden er blevet større nu.
Det er naturligvis en fin observation du har gjort, når du stiller spørgsmålstegn ved om han kan være mere sulten. Det kan godt være. Men hvordan oplever du ham i øvrigt? Spiser han også hyppigere om dagen, er han interesseret i din mad og følger den med øjnene, når du sidder med ham? Når han spiser hos dig, virker han så mere sulten og synes du det er svært at få øget din mælkemængde i forhold til hans behov?
Alle disse spørgsmål har alle betydning for om du skal begynde at give ham noget andet ud over din mælk. Det kan godt være at du kan fortsætte med at amme fuldt, måske kan han blive 1 mdr mere og så vil han være parat til skemad, det er meget forskelligt.
Jeg synes altså at du skal blive ved med at amme, også gerne amme ham i søvn, hvis det giver ro hos jer. Han er endnu så lille. Det vil være godt at du ikke bare lade ham finde brystet selv hele natten igennem, men prøver at amme ham og så putte ham i egen seng. Det vil også være godt at han ikke automatisk ammes natten igennem, men prøv om stillingsskift kunne være en mulighed. Derudover skal du vurdere om du kan øge din mælkemængde i løbet af dagen og om han kan være parat til andet en din mælk. Hvis du får øget din mælkemængde og får ham til at spise mere om dagen (og lidt mindre om natten) og får ham til at spise pæne mængder hos dig, så kan du måske godt vente med skemaden lidt endnu.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god pinse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske