Brev:
Dreng 8 uger sover ikke meget
4. juni 2006
Alder:
2 mdr.
Dreng 8 uger sover ikke meget
Hej Helen
Åh, jeg bliver så misundelig, når jeg læser eller hører om mødre hvis børn sover 5-6 timer om natten! Jeg er ved at være rigtig godt gammeldags TRÆT. Hvad skal jeg stille op?
Min dejlige skønne Tobias er en meget vågen og glad dreng, men det tager lidt hårdt på mig. Han er 8 uger nu og vejer 6.1 kg. (vejede 3760 ved fødslen) så han tager godt på og trives. Han er inde i en "rytme" lige nu, hvor han sover 2 timer af gange, dog enkelte gange 3 og der imellem vil han selvfølgelig gerne ammes (hvilket han er blevet meget insisterende på). Det er jo meget normalt kan jeg læse mig til, men så sker der det at han fra omkring kl. 4-5 om morgenen til kl. 10 om formiddagen ikke rigtigt vil sove.
Han sover lidt ind imellem, men det bliver max. til halve timer eller måske en hel time ind imellem. Det samme gentager sig mellem kl. 14-15 om eftermiddagen indtil kl. 21 om aftenen. I dag har han for eksempel i det tidsrum kun sovet 2 x 1/2 time. For mig føles det selvfølgelig, som om han har været vågen siden kl. 14 og jeg har ikke haft tid og rum til at gøre andet end at passe ham. Men sådan er det måske at være mor? Er jeg en piv-skid?
Med hensyn til amning, så går det fint. Tror jeg i hvert fald nok... Han tager jo rigeligt på. Jeg lader mere eller mindre ham styre, hvornår han vil spise. Ind imellem trækker jeg den dog lidt og afleder hans opmærksomhed, så der går i hvert fald to timer mellem hver amning. Og gerne mere. For det meste tre. Jeg sørger også for at han bøvser, så det ikke er det der vækker ham ihvert fald.
Han har meget ofte afføring i bleen, når jeg skifter ham. Praktisk talt hver gang. Nogle siger der kan gå mange dage mellem, men sådan er det ikke med ham.
Er der noget som helst jeg kan gøre for at få lidt mere søvn? Jeg er ved at være lidt tyndslidt i det. Gør jeg noget forkert eller er det bare sådan?
Det er som sagt ikke ham, der er problemet, men mig. Han har det rigtig godt. Er meget opmærksom på verden omkring ham og vil vældig gerne "snakke".
Der var en uges tid for fjorten dage siden, hvor han pludselig sov nogle lange stræk på 4-5 timer i starten af natten og han var enormt nem at lægge igen. Man kunne bare lægge ham, når han så træt ud og så smilede han bare og sov. Sådan er det stadig ind imellem, men andre gange tager det meget lang tid... Simpelthen fordi han ikke vil sove, tror jeg?
Han plejer at sove i sin voksipose, men den er han begyndt at "krabbe" sig ud af fordi han ligger og sparker med benene. Så nu ved jeg ikke rigtigt om jeg skal lægge ham til at sove på en anden måde?
Jeg overvejer om han ikke får nok at spise, er det fordi han er sulten, at han vågner? Det kan jeg næsten ikke forestille mig, han tager jo masser på... Vi har tænkt os at vi her til aften vil prøve at give ham en flaske og se om det har nogen effekt. Er det mon en god ide? Nå, men det prøver vi i hvert fald...
Håber du kan hjælpe mig.