Svar: Dreng 8 uger sover ikke meget
4. juni 2006
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev. Først vil jeg lige sige at du bestemt ikke er en piveskid, men det lyder som om du gør det rigtig godt, du er bare træt lige nu og det er okay. Det er helt forståeligt.
Det lyder bestemt ikke som om du mangler mælk. Tobias har taget rigtig flot på og så vidt jeg kan læse ud af dit brev, så spiser han både hyppigt og gerne. Det lyder sådan set okay.
Han har også godt gang i maven og det at han stadig har hyppige afføringer hænger fint sammen med hans alder, som regel er der først her de næste uger, at du måske vil kunne fornemme at der går lidt længere interval imellem hans afføringer. Du skal ikke være ked af at han har godt gang i maven:o)
Tobias er nu mere vågen end tidligere og begynder at interessere sig lidt mere for verden omkring sig. Han er dog stadig så lille at han har svært ved selv at sige til og fra og derfor bliver han måske nogle gange lidt overtræt. Når man er overtræt så er det sværere at falde til ro og derfor skal I hjælpe ham til ro, før han bliver for træt og det er jeres opgave at skærme ham lidt, så han finder roen og ikke bare suger til sig og vil opleve hele tiden.
Når du ammer ham, så sørg for først at give ham fra den ene side og lad ham spise hvad han kan der. Skift ham så og tilbyd den anden side. Så er du sikker på at han er helt mæt. Her svøber du ham så og giver ham en sut og så skal han sove.
Læg mærke til træthedstegn, som kan være at Tobias´ bevægelser aftager, han bliver lidt mere stille, han taber interessen for legetøj eller ser væk, han får blanke øjne, han bliver pjevset og han gaber. Nogle gange kan det være en fordel at putte lidt før man egentlig tror at barnet er træt, altså putte allerede, når han begynder at virke lidt stille og ikke vente til han pjevser og gaber.
Med hensyn til at svøbe ham så er der netop kommet en ny bog som hedder "Svøb dit barn". Du finder den i min bogguide og måske kunne det hjælpe jer. Derudover vil det være godt, hvis du kan lægge en fast køretur med barnevogn ind hver dag, så du på et bestemt tidspunkt, prøver at få Tobias puttet udenfor. Vejret er jo med os i disse dage:o) Jeg tænker at det også kan være godt for ham at blive svøbt fordi han tidligere har været så glad og rolig, når han har ligget i vokseposen.
Han vil have behov for at sove 3 lure i løbet af dagen, dvs. formiddag, middag og eftermiddag og tilsammen vil lurene vare måske 6-7 timer. Nogle sover lidt mere og andre mindre og det afhænger også at hvor meget barnet sover om natten. De fleste børn omkring 2 mdr, vil have behov for ca 15-16 timers søvn i døgnet, sammenlagt. Hvis du lægger Tobias´ sovetider sammen så tænker jeg at han måske sammenlagt når op omkring dette og det handler måske så mere om at få ham til at sove nogle gode sammenhængende træk eller? Og her mener jeg at det vil være godt med en sut, at svøbe og skærme ham osv. som ovenfor beskrevet.
Det kan være en god idé hvis far kan tage lidt over engang imellem, da far jo ikke lugter af mælk. Hvis Tobias er hos dig, så bliver han måske forvirret - skal jeg spise nu eller sove nu, men hos far vil han søge og ret hurtigt fornemme at det ikke er det og så vil han kunne slappe af og måske så finde roen og sove.
Det handler bestemt ikke om at du gør noget forkert. Jeg tror simpelthen bare at I har fået en lille dreng, som er rigtig meget på og som gerne vil undersøge og opleve. Det er der jo forskel på. Hvis han er en meget opmærksom lille fyr, så har han brug for at I som forældre hjælper ham med at koble fra og finde roen.
I må naturligvis gerne prøve med en flaske, hvis det giver jer en ro. Så ved I jo om han er sulten eller ej.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske