Svar: Amning, udvikling og opdragelse dreng 22 mdr.
4. juni 2006
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Dine overvejelser vedr. ammestop lyder helt fint. Det er en god idé at bibeholde morgen og aftenamningen i en periode, så det for jer begge bliver en hyggestund. Det er dejligt at sige godmorgen og dejligt at sige godnat på den måde.
Du skal dog være opmærksom på om din lille dreng bliver forvirret af at han nogle gange kan få lov og andre gange ikke. Måske vil han acceptere det uden de store problemer, måske vil det være for svært og bliver det for svært for ham, så kan du jo være nødt til at stoppe helt. Men det vil tiden vise og man skal jo ikke tage problemerne på forskud. Ofte går det stille og roligt, når bare du har taget beslutningen:o)
Som regel vil brystet regulere sig selv ind og mælken mindskes i takt med at han ikke længere kommer så hyppigt til. Hvis du bliver meget brystspændt kan du være nødt til at malke noget af mælken ud, men igen er det slet ikke sikkert det er nødvendigt. Det regulerer som oftest sig selv.
Med hensyn til opdragelse og hvorvidt børn skal have lov til at hoppe i møblerne, sidde ved bordet, når de spiser osv. så har vi alle forskellige holdninger og hvert hjem har forskellige regler.
Der er i princippet ikke noget i vejen for at din dreng hopper i sofaen hjemme hos jer, hvis I har det godt med det. Jeg kommer i mange familier, hvor børnene har lov til at hoppe i sofaen og i sengen. Men der er også mange familier, hvor man ikke vil have dette og derfor er det vigtigt at din dreng lærer at der er forskel og man ikke uden videre kan gøre hos andre som man gør hjemme.
Opdragelse handler jo også om at andre har lyst til at være sammen med ens børn. Altså at ens barn kan opføre sig på en måde, så andre synes det er rart og hyggeligt at invitere, have dem på besøg, være sammen med dem.
Med hensyn til at sidde ved bordet, når man spiser, så tænker jeg at en ting er det hygiejniske i det (mad om munden og fedtfingre) men noget andet er det sociale der ligger i at sidde ved bordet og spise sammen. Det er for de fleste en hyggestund og det giver bedre appetit. For mange er netop tidspunktet, hvor man spiser, muligheden for at tale sammen om dagen , hvad der er sket og hvad hver især har oplevet og det er derfor mere end bare mad, at spise sammen. Det synes jeg også er vigtigt at børn lærer.
Så jeg tænker at det skal være en balance. Din dreng må gerne løbe rundt, hoppe og lege, bruge sig selv og I nyder det begge. Du skal bare medtænke at andre også skal synes at han er dejlig at invitere og han derfor ved at der er forskel på hjemme og ude.
Med hensyn til tandbørstning, så lyder det som om det er sådan det må være i en periode. Du kan dog prøve at spørge ham, hvorfor han bliver gal. Hvad er det han protesterer mod?
Det er fint at du prøver at være opfindsom, måske skulle du prøve med en elektrisk tandbørste, det synes nogle børn er sjovt:)
Håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske