Svar: Over i egen seng som 7 mdr. og hiver i hår
5. juni 2006
Alder:
7 mdr.
Kære mor
For det første, så synes jeg ikke I har gjort jeres datter en bjørnetjeneste ved at amme hende i søvn til hun var 5 mdr. og ej heller ved at give hende den ekstratryghed og have hende jo jer, i forbindelse med at I flyttede. Hun var og er stadig en lille pige, som har rigtig meget brug for trygge og rolige rammer og det har I givet hende. Det er rigtig godt og efter min mening det bedste og dermed ikke dumt gjort!
Det lyder som en god idé at prøve at flytte hende over i egen seng og det må meget gerne være nu. Det er en passende alder. Hun er endnu ikke helt så bevidst, som hun vil være om nogle måneder og samtidig så begynder mange børn at sove mere uroligt i 9-10 mdr´s alderen, så derfor vil det være godt at have hende i egen seng, før hun kommer i denne fase.
Jeres idé med at have fast putteritual og så putte hende for at vende tilbage løbende er helt god. Det har fungeret før, så hvorfor ikke nu. Hvis du tænker at hun bliver utryg ved ikke at kunne høre jer og der er for stille, så kunne det måske være en idé med et stille musikdyr, du ved dem til at trække op. Så kan du synge en lille sang som planlagt, trække musikuroen op og gå ud af værelset.
Det lyder som om jeres datter også har behov for at sove for sig selv, fordi hun selv sover mere uroligt, når hun ikke kan vende og dreje sig. Det vil hun bedre kunne i sin egen seng. Samtidig er det dog også en god idé at hun ikke føler pladsen for stor, så derfor skulle I måske overgå til en lidt større dyne nu. Det afhænger af hvor stor en pige hun er, men nogle børn kan godt have glæde af en juniordyne i hendes alder. Den putter hun nemmere i og vil måske føle sig mere omsluttet og tryg af.
En flytning er et stressmoment for et lille barn, så derfor er det helt naturligt at din datter har reageret. At flytte hænger også ofte sammen med uro hos forældrene, I har travlt, meget skal laves, sættes i stand, ordnes og så giver det naturligt en uro. Hun spejler sig jo i jer, så derfor kan hun også blive "smittet" af jeres uro. Sådan er det:o)
Men det er vigtigt lige nu at I begge er enige om at det er tidspunktet at få tingene lavet om og at I begge oplever at jeres datter nu også er parat til det, så er alle muligheder for at det kan lykkes jo gode.
Med hensyn til at hive i hår, så er det desværre noget som rigtig mange børn gør og en del mødre vil kunne berette at de rent faktisk endte med at klippe håret kort, for at undgå dette.
Alternativet er jo at sætte håret op, så det ikke umiddelbart er til at få fat i og så i stedet prøve at give hende en finger hun kan knytte, en sutteklud hun kan nusse i øjne og næse osv. Altså et alternativ til håret. Måske skulle du prøve lade far være den der putter om aftenen, for at se om det kunne skabe en ny og bedre rutine for jer alle:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske