Brev:
Baby på 3 måneder skal vugges hele dagen
5. juni 2006
Alder:
3 mdr.
Baby på 3 måneder skal vugges hele dagen
Kære Helen
Jeg skriver til dig fra Kuwait, idet jeg har brug for et par råd til at håndtere min søn på 3 måneder.
Det drejer sig om hans sovevaner. Han vil ikke sove om dagen med mindre han vugges i søvn på skødet, ligger i sin lille vippestol eller falder i søvn ved brystet. Når han så endelig er faldet i søvn sover han kun 20-30 min ad gangen. Herefter er han frisk og skal så vugges og underholdes de næste 4 timer ellers hyler han.
Jeg ammer ham ved 3. time og hvis jeg ligger ham til brystet oftere bliver han vred hvis han ikke er sulten, så han får mad nok. Sutten er han ikke specielt glad for, han skubber den ud med tungen konstant, så jeg løber i pendulfart frem og tilbage og giver ham sutten uden synderligt resultat.
Når jeg ligger ham i vuggen skriger han 2 min. efter jeg har forladt rummet og når jeg vender tilbage efter ca. 5 min, er han mægtig glad for at mor kommer tilbage.
Han sover rigtig godt om natten i sin vugge fra kl. 19.00 til ca. 05-06 kun afbrudt af at han får bryst 2. gange henholdsvis kl. 22.00 og kl. 04. Efter kl. 06 er han noget urolig, men småsover sammen med mig i sengen til kl. 07.
Det mærkværdig er dog, at han hele den første måned af hans levetid sov godt både om dagen og om natten. Hans gode rutine blev imidlertid ødelagt da han fik forstoppelse og feber og kom en tur på hospitalet til observation. Nu er hans mave i orden igen, har afføring ca. hver 2. og 3. dag, så jeg tvivler på, at det kan have indflydelse på hans søvn om dagen?
Jeg er imod at børn skriger sig selv i søvn, omvendt er jeg ked af at han skal vugges hele dagen og bekymret over at han kun sover så kort tid ad gangen. Vi har en lille pige på 2 år og hun får ikke megen tid med mig, når han konstant kræver opmærksomheden.
Hvordan kan jeg vænne ham fra at skulle vugges i søvn?
Hvordan får jeg ham til at sove længere end 20-30 minutter?
Jeg kan desværre ikke gå en dejlig tur med ham i barnevognen, da vi har ca. 45 grader nu og det er stigende til 55 midt på sommeren, så vi kan ikke opholde os udenfor, han får det simpelthen for varmt.
Håber du har et par gode råd.
Varme hilsner fra Lone i Kuwait.