Svar: Baby på 3 måneder skal vugges hele dagen
5. juni 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Lone
Du skriver at du ammer ca hver 3 time og er ret sikker på at din dreng får mad nok, men tror du ikke han kan være tørstig og derfor have behov for ekstra væske indimellem? Det kan godt være at han afviser brystet, fordi den varme mælk ikke er hvad han ønsker, men at lidt kogt vand ville kunne have en effekt. Det er efter min mening oplagt at tænke i de baner, både fordi han i kraft at sin alder kan være mere sulten, men også fordi det er så varmt hos jer.
Derudover så er det vigtigt at du ved at børns søvnfaser er andeledes end voksnes og netop efter 30 minutter skifter mange børns søvnfase og vågner i den forbindelse op. Her er det vigtigt at du ikke automatisk tager ham op, men i stedet forsøger at hjælpe ham til at komme videre i søvnen, som du også forsøger nu ved at vugge ham.
Det er dog belastende i længden at skulle vugge ham i armene, da han jo bliver for tung til dette i længden og derfor må du prøve om ikke du kan finde en anden mere hensigtsmæssig måde. Har I f.eks. mulighed for en hængekøje, en tremmeseng med hjul på, eller at have barnevogn indendøre.
Jeg tænker ikke at du skal køre med ham indendøre i timer, men give dig selv muligheden for fortsat at vugge ham lidt ved behov for at komme videre i søvnen og sove videre, men samtidig også lære ham at han bliver puttet og således ikke er i favn for at sove.
På sigt skulle du så gerne kunne vugge mindre og mindre og han kan finde roen ved bare at blive puttet, hvor han er kendt.
Det er stressende for børn at blive indlagt og i en feberperiode, så vågner barnet pga ubehag. Han er naturligvis ikke bevidst om dette, men stadig er det en erfaring han har fået med sig og det husker kroppen. Han har derfor brug for hjælp til at komme videre i søvnen og her altså brug for at blive vugget blidt. Det er ikke usædvanligt og heller ikke farligt.
Men tænk i øget mad og væskeindtag og alternativer til at være i arm.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske