Svar: 8 måneder og vil ikke sove aftenlur
5. juni 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Michelle
De fleste børn vil i 8 mdr´s alderen kun have behov for at sove 2 lure dagligt og derfor er det helt naturligt at din dreng ikke vil puttes igen, når han har sovet godt i løbet af dagen.
Du kan forsøge at ændre hans lure lidt, så du måske skyder dem lidt i tid. Måske kan du få ham til at sove fra 9.30-11.30 og så igen fra 13.30/14.00 til 15.30/16.00. Hvis du kan flytte især hans eftermiddagslur lidt, så kan han måske bedre holde sig frisk sidst på eftermiddagen og så blive puttet igen til natten og sove godt som han plejer.
Når han pylrer om eftermiddagen, så prøv at lade ham ligge lidt for sig selv, hvis han gider dette. Nogle gange vil det være okay at blive lagt i barnevognen, ligge og se på træerne og bladende som bevæger sig og lignende. Det kan virke helt meditativt. Han behøver ikke sove, men bare slappe af.
Det kan også nogle gange hjælpe at sætte ham i den høje stol og lade ham være lidt med og se på, når du f.eks. går igang med madlavningen. lad ham få et stykke agurk eller lignende i hånden.
Fortsat held og lykke med ham. Han lyder til at være en dreng som trives rigtig godt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske