Svar: Angst for vuggedød
5. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Kære du
Det er alle forældres frygt at miste deres barn og at miste sit barn ved vuggedød er jo så forfærdeligt og helt utroligt svært at sætte sig ind i.
Frygten for at miste tror jeg altid vil være der. Jeg bruger nogle gange det billede, at når man får et barn så følger der en rygsæk med. I rygsækken er der forskellige pakker og en gang imellem tager man en pakke frem, bruger hvad der er i den, ligger den ned igen. Nogle pakker skiftes ud, andre er der hele tiden. Pakken med frygten for at miste ligger der altid et eller andet sted, det gør pakken med bekymring også. Nogle gange åbnes der for de pakker og det er okay. Der ligger også pakker med løsninger på hvordan man skal klare forskellige ting og når noget er svært, så tager man en pakke frem og ser om den virker. Hvis det virker, så beholder man den pakke til en anden god gang, hvis det ikke virker, så kasseres den pakke og erstattes med en anden.
Måske kan du bruge dette lille billede til noget:o)
Ifølge sundhedsstyrelsen er antallet af vuggedødsfald i Danmark heldigvis faldet markant i de seneste år. I 1991 var der 116 tilfælde af vuggedød i Danmark, og i 1996 var der 25 tilfælde. Dette skyldes formentlig, at vi i Danmark nu informerer meget om korrekt sovestilling, samt opmærksomheden på passiv rygning og overophedning af barnet.
Jeg har desværre ikke kunne finde nyere tal, men ud fra ovenstående så svarer det til 1 barn ud af 2500 fødte børn og selvom der nu er gået 10 år, så er jeg ret sikker på at tallet ikke er steget. Risikoen er størst i de første 6 mdr. herefter ses et betydeligt fald.
Jeg håber at jeg har fået dig beroliget bare lidt. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske