Svar: Suttebehov 6 uger
6. juni 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Tanja
Det lyder helt rigtigt at din dreng har appetitspring og det er derfor godt at du bare lægger ham til brystet for at få øget din mælkemængde.
Det er forskelligt hvorfor børn reagerer som din dreng. Nogle gange skyldes det at de mangler lidt tålmodighed fordi de skal vente på at nedløbsrefleksen går igang og mælken løber. Det kan gøre at de, som du beskriver, hiver i brystet, slipper, dunker med hovedet. Hvis det er problemet, så kan det hjælpe i en periode at stimulere brystet lidt før du lægger ham til, så mælken løber lettere til ham og han ikke bliver så utålmodig. Nogle gange kan det hjælpe at give sutte lidt, fjerne sutten og så få ham på direkte herefter, andre gange hjælper det at lægge til i en anden ammestilling.
Andre børn gør som du beskriver fordi mælken løber for hurtigt og de kan ikke følge med. De dier lidt, så strømmer mælken til go så slipper de med munden fuld af mælk og prøver så ihærdigt at die igen, hvorefter de så slipper igen og ligger og virrer med hovedet. I et sådan tilfælde kan det hjælpe at malke lidt ud og således lige få taget toppen og det største tryk, nogle gange kan det også hjælpe at skifte ammestilling her.
Derudover skal du også tænke på om din dreng nu har fået øget din mælkemængde så meget at han ikke nødvendigvis er sulten, hver gang han giver lyd fra sig. Jeg tænker at han nu er ved at være så stor at han måske begynder at spise på en anden måde, sutter mere kraftigt og effektivt og derved arbejder med brystet på en anden måde. Han har også en alder hvor han gerne vil pludre og er interesseret i at se på og snakke med dig.
Derfor er det ikke nødvendigvis et bryst eller en sut som er løsningen, men en pause fra at have noget i munden og så i stedet mulighed for at snakke.
Når han skal sove, så kan sutten derimod være rigtig god. Hvis du har mulighed for det, så prøve at trække en stofble igennem sutten, så han sammen med sutten også får en sutteklud, som han kan have liggende ved ansigtet. Det hjælper ham både til at holde fast i sutten med munden, men det giver ham også lidt tryghed og kan hjælpe ham til at falde til ro.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske