Brev:
Ved spisebordet 2 år
6. juni 2006
Alder:
2 år
Ved spisebordet  2 år
Hej Helen,
Min mand og jeg er lidt i tvivl om hvordan vi skal håndtere madsituationen ved spisebordet. Generalt er vi enige om opdragelse og alt det der, men ved bordet er vi meget i tvivl om hvad der er det "rigtige".
Vores datter på 2 år har i over et år brugt enten ske eller gaffel og er altspisende. Hun sidder i sin egen højstol mellem os for bordenden. Men i længere tid har det været sådan at det hurtigt bliver for kedeligt for hende så snart de første mundfulde er spist. Som om sulten lige er taget og så skal der leges med maden. Stemningen ved bordet er rolig, vi skændtes ikke, men tit sidder vi og snakker frem og tilbage om hvad vi skal gøre og det kan hun jo nok mærke? Hun agerer og laver sjov og det hygger vi os med, men tit roder hun rundt med maden med finger og bestik, kaster lidt med det og er ganske enkelt ikke interesseret i at spise og jeg kan umulig tro hun er mæt efter kun få mundfulde...
Når hun begynder at lege med maden og vi gentagne gange har sagt hun ikke må så mener min mand at tallerkenen skal væk og hun dermed er færdig med at spise. Jeg kan sagtens se hvad han mener, men jeg kunne jo godt tænke mig hun fik noget mere mad i maven så jeg prøver med lidt underholdning såsom at tælle til 3 og så åbner hun munden eller fagter og sang og så den med "nøøøj hvor er du bare dygtig" når hun får en mundfuld.
Når fokus ligesom bliver fjernet fra maden og VI giver hende en mundfuld så går den i lidt tid. Er det skrup forkert:-)
Jeg tænker lidt at jeg har "vundet" fordi hun får noget mad, men min mand mener at hun får det lige som hun vil ha det, altså at det går efter hendes hoved!!!
Nu spørger jeg ikke om hvem af os der har ret for det er jo ikke det det drejer sig om, men hvis du kan gi lidt råd og så fortælle os om vi er helt galt på den?
Det skal lige siges at hun er et rigtig madøre:-) Hun vil helst småspise hele dagen som vi prøver at undgå så hun ikke spiser sig mæt til aften. Hun er normalvægtig, får sine vitaminer og væske...
Glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen Camilla