Svar: Ved spisebordet 2 år
6. juni 2006
Alder:
2 år
Kære Camilla
Først vil jeg lige sige at det er rigtig dejligt at jeres datter er så glad for mad. Det er guld værd at lillepigen har god appetit og nyder det at spise.
I princippet har hun godt af at lege med maden og til en hvis grænse skal hun have lov til dette, men det er ikke ensbetydende med at hun skal gøre det for at få jeres opmærksomhed. Der er altså forskel på om hun leger med maden fordi hun gerne vil undersøge, udforske, eller om hun leger med maden, fordi hun derved bliver centrum for jeres opmærksomhed.
Nu spørger du jo om min holdning og jeg synes umiddelbart at I begge har en god pointe. Naturligvis kan man lege maden ind i børnene, hvis det så sikrer et vist indtag og man derved opnår en rolig aften, rolig putteseance osv. Men det skulle helst ikke blive sådan at det så skal være på den måde hver dag.
Hvis jeres datter konsekvent leger med maden for at få en reaktion fra jer og skabe en opmærksomhed, som I ikke umiddelbart ønsker - man kan få bedre opmærksomhed end ved at smide med maden:o) - så synes jeg tallerkenen skal fjernes. Hvis hun protesterer, så giv hende tallerkenen igen, men vedbliver hun at lege og smide med maden og det er helt bevidst for at I skal reagere, så synes jeg I skal reagere ved at fjerne tallerkenen og derved vise hende at det vil I ikke have.
Når det er sagt så tænker jeg dog også at I måske I første omgang skulle prøve at minimere hendes mængde af mad på tallerkenen. Jo mindre der er, jo mere overskueligt kan det være for hende. Jo mere ensfarvet tallerkenen er, jo mere overskueligt virker det også. Så prøv med meget lidt af gangen, lad hende spise det og giv hende så lidt mere. Det ville jeg umiddelbart forsøge i første omgang.
Jeg synes således ikke at I er spor galt på den, men prøv ikke at holde fast i at gøre det på en måde. Det afhænger helt af situationen, hvad det rigtige er at gøre.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske