Brev:
Vægt og længde - 5 mdr.
6. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Vægt og længde - 5 mdr.
Kære Helen
Vores søn er nu nøjagtig 5 måneder og en uge gammel, så idag var vi hos lægen til den rutinemæssige 5 måneders undersøgelse. Lægen målte ham til at være 74 cm lang og veje 8,3 kg med tøj på. Desuden havde han et hovedomfang på 46,5 cm.
På vækstkurven følger han sin egen kurve med hensyn til både vægt og hovedomfang, men han stiger ud over den øverste kurve med hensyn til højde, og dermed følger han heller ikke sin egen kurve. Skal jeg være bekymret for, at han vokser så meget/hurtigt i længde? Ved fødslen vejede han 3860 og var 54 cm. Hovedomfanget var da på 37 cm.
Jeg ved ikke helt hvordan, jeg skal regne ud om hans længde og vægt passer sammen. Kan du fortælle mig, hvordan jeg skal gøre det, og om det i vores søns tilfælde passer sammen?
D. 27 april var sidste gang vores sundhedsplejerske besøgte os. Her målte hun vores søn til at være 71 cm lang og veje 7700 g. Hovedomfanget målte hun til at være 45 cm. Det vil sige, at han ikke har taget mere end 600 g på på over en måned. Lægen vejede ham jo idag med tøj på, så det vil sige, at det ikke engang er 600 gram, han har taget på siden 27/4.
Er det ikke for lidt?
Hverken jeg eller far er specielt høje.
Jeg ammer ham stadig, men er så småt begyndt at give ham smagsprøver i form af grød og frugtmos. Ellers er han en super glad dreng som trives og udvikler sig rigtig fint, som han skal.
Jeg håber meget på svar fra dig, da jeg synes at det bekymrer mig lidt, at han vokser så meget i længde og ikke så meget i vægt.
Tusind tak for en virkelig god og brugbar hjemmeside.
Mange hilsner fra "en mor"