Svar: Vægt og længde - 5 mdr.
6. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Jeg synes det lyder som om du har en rigtig dejlig dreng, som trives rigtig godt. Han er glad, han spiser bryst og nu også lidt skemad, han lyder ikke til at mangle noget.
Det er rigtigt at han på nuværende tidpunkt er en lang dreng i forhold til sin alder, men det lyder ikke usædvanligt. Det er mit indtryk at børn ofte vokser lidt i ryk, så de i nogle perioder er meget lange og i andre perioder virker mere "tykke", det er altså normalt.
Når jeg ser på din drengs vægtøgning fra fødslen så har han taget rigtig godt på. Han har indenfor sine første 5 levemåneder fordoblet sin fødselsvægt og det er lige som det skal være.
Samtidig er det naturligt at han lige i øjeblikket ikke tager helt så meget på som tidligere. Det ses især ofte hos børn som ammes, at vægtøgningen ikke vedbliver at være lige stor og netop i den periode, hvor man starter med overgangskosten, sker der ofte en ændring. Det er altså igen helt okay.
I takt med at du tilbyder din dreng mere og mere skemad, som han jo får ud over den sædvanlige mælkemængde, så vil han også blive ved med at tage på.
Ud fra det du har fortalt mig idag, så ville jeg tage det stille og roligt. Det lyder bestemt ikke som om der er noget i vejen med din dreng, han lyder til at være en rigtig dejlig unge:o)
Med hensyn til højde/vægt kurve, så er jeg sikker på at din sundhedsplejerske har en, som hun kan vise dig. Det giver et langt bedre billede, hvis I sammen kan "plotte" alle mål ind:)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske