Brev:
Afføring og mælk
6. juni 2006
Alder:
4 mdr.
Afføring og mælk
Hej Helen
Jonas er nu 4 måneder om lige præcis en uge, og han har fået en smule skemad de sidste 14 dage. Jeg er begyndt at give ham lidt risgrød, han får ca. 10-15 små skefulde som han simpelt hen slubrer i sig samtidig med at han smiler over hele hovedet. Jeg giver ham det ca. kl. 17.00. Jeg ammer hver anden gang, og giver mme hver anden gang, da han jo har fået tænder.
Jeg vil godt høre din mening om følgende:
Han har stadig kun afføring ca. hver 5-6 dag og trivedes stadig med dette. Efter han er begyndt at få skemad er hans afføring ligesom "delt op i to". Først kommer der noget som er hårdt, og han bliver meget ked af det indtil han er færdig. Når han så er færdig er han lige så glad som han plejer at være. Så går der et par timer, og han har så normal afføring som har den "rigtige konsistens". Skal jeg give ham afføringsmiddel?
Vi kører tingene meget struktureret i vores lille hjem og er inde i en rigtig fin rytme både med sove og spise tider. Så når klokken nærmer sig 17.00, bliver han ret utidig indtil der bliver sat grød på bordet. Han ved hvad der skal ske når han ser sin lille tallerken, og giver udtryk for at det kun kan gå for langsomt. (det skal jo lige køle af).
Tror du jeg er startet for tidligt med skemad, siden han pludselig får hård mave?
En anden ting er at jeg gerne helt vil holde op med at amme om dagen. I den sidste måned har det jo kørt fint med hver anden gang, men hans tænder vokser jo, og han bider mig mere og mere. Jeg vil dog stadig gerne amme om natten og morgenen, så vi er fri for at stå op og lave flasker.
Tror du jeg vil have mælk nok til ham hvis jeg helt holder op med at amme om dagen og kun gør det om natten og om morgenen?
Har ikke turde lade det komme an på en prøve, da jeg som sagt synes det er ret nemt at kunne amme om natten.
En sidste ting er at jeg egentlig troede at mme mættede mere end modermælk. Når han får flaske spiser han gerne 200 ml, og ca. en time til halvanden senere når vi har leget, gjort gymnastik eller hvad vi nu laver, bliver han selvfølgelig træt, og jeg lægger ham til mit bryst, hvor jeg synes han spiser ret meget, inden han kommer ud at sove igen. Er det normalt?
Kan det være fordi han forbinder det med at sove at skulle spise, eller er han virkelig sulten igen? Har en enkelt gang lagt ham ud for at sove uden at lægge ham til mit bryst først, det var han i hvert fald ikke tilfreds med.
Håber du kan finde hoved og hale i mine spørgsmål.
Venlig hilsen Maria