Svar: Afføring og mælk
6. juni 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Modermælkserstatning og skemad kan godt være lidt hårdt for maven, så hvis du gerne vil trappe amningen yderligere ned, så vil det nok være en god idé at du prøver med lidt afføringsmiddel. Du kan dog i første omgang også prøve med lidt frugtmos på grøden og du kan overveje om du skulle prøve med en anden erstatning.
Nu ved jeg ikke hvad type erstatning du giver, men giver du f.eks. Nan, så kunne du prøve den der hedder Nan H.A og giver du Allomin, som kunne du prøve den der hedder Grøn Allomin. Du skal dog være opmærksom på at Grøn Allomin ikke må gives til børn født før 37 uge.
Hvis du vælger at prøve med en anden type erstatning så begyndt i første omgang med en enkelt flaske og prøv så stille og roligt at trappe udskiftningen af flasker ud. Du behøver ikke nødvendigvis at skifte alle flasker i løbet af dagen, for nogle børn virker det bedst, hvis kun 1 eller 2 af flaskerne f.eks. er grøn allomin.
Men ellers er det en rigtig god idé at give laktulose og det skal du bestemt ikke have det dårligt med. Jeg har endnu ikke mødt børnelæger som fraråder dette, tværtimod. Det er vigtigt at hold små børns maver igang.
Med hensyn til introduktion af skemad, så afhænger det jo af mange faktorer. Og det lyder som om din dreng er parat til det og rigtig gerne vil have det, åbner munden og slubrer det i sig. Han nyder det.
Mange børn får problemer med maven, når de starter op med skemad og derfor er det fint at du har bibeholdt amningen lidt endnu, selvom det er hårdt for dig. Det forstår jeg godt.
Det kan sagtens være at du kan bibeholde amningen morgen og nat. Det er der mange som gør, men jeg kan naturligvis ikke give dig nogen garantier. Fordelen ved at amme om natten er at indholdet af det mælkestimulerende hormon er højere her, så derfor virker det mælkestimulerende netop at amme om natten og det taler jo for at det godt kan lade sig gøre:o)
Med hensyn til amning efter flaske, så er der umiddelbart ikke noget usædvanligt i dette og jeg synes det er rigtig godt at du giver ham brystet, når han beder om det. Din mælk er mere vandholdig og måske er det en måde for ham at slukke tørsten på. Men samtidig har du også ret i at det er brystet han søger, fordi han er træt og har brug for den tryghed det giver, når han skal sove. Det er en smadder dejlig måde at blive puttet på.
Håber jeg fik svaret på det hele. Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske