Brev:
Tilbage på arbejde og spisning 6½ mdr.
7. juni 2006
Alder:
6 mdr.
Tilbage på arbejde og spisning 6½ mdr.
Hej
Jeg har læst en del af de andre indlæg om ammestop her på siden og har nogle supplerende spørgsmål:
Vores søn er nu 4½ måned og jeg ammer ham stadig efter behov, hvilket betyder, at der i dag -og aftentimerne faktisk kun er ca. 45 minutter mellem hver amning. Da han blev 4 mdr. begyndte vi at give ham grød. Det går godt med det og han spiser 2 fulde portioner om dagen (kl. 10 og kl. 18 har vi fundet ud af fungerer bedst – gør vi det senere end kl. 18 er han uoplagt (træt!?) og vil ikke spise grøden).
Om ca. 8 uger begynder jeg på arbejdet igen og min mand vil derefter have 4 ugers barsel, hvor vi regner med at køre vores søn stille og roligt ind i den institution han får tildelt (hvilken, det bliver, kan kommunen ikke sige noget om endnu, så vi kan ikke henvende os i institutionen og spørge dem om deres rutiner – desværre!).
Vores søn vil hverken tage flaske eller sut, men jeg har – efter at have læst de andre indlæg her på siden – prøvet at give ham lidt vand af en tudekop, og det tror jeg godt, at vi vil kunne få ham til.
Spørgsmålet er så:
Hvor meget mme, grød og vand skal/må min mand give vores søn, mens jeg er på arbejde? Og hvordan vænner vi bedst vores søn til den kommende ændring? Skal jeg for hans sundhed fortsætte med at amme ham hele dagen, så længe jeg er hjemme eller skal jeg langsomt trappe ned og gå over til at give ham mme/vand af tudekoppen, så han ikke får et chok, når jeg pludselig er væk hele dagen?
Vores faste sundhedsplejerske fra kommunen har foreslået, at jeg – når jeg begynder på arbejdet igen – ammer vores søn om morgenen, om eftermiddagen (efter arbejde) og så sen aften/til natten, og så kan han ”få grød for resten”, som hun siger; men selvom han må få grød 3 gange om dagen, når han runder 6 mdr., så tror jeg slet ikke, at det vil være nok med hans appetit!
Håber meget, at du kan hjælpe med gode råd!
På forhånd tusind tak!
:-) Karina