Svar: Amning og allergimedicin
7. juni 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Heidi
Tak for dit forslag om at se på siden flaskebarn.dk.
Med hensyn til antihistaminer, så finder der mange forskellige og nogle er mere sederende (sløvende) end andre.
Der er nogle antihistaminer som ikke anbefales til hverken gravide eller ammende. Der er dog også antihistaminer, som kan bruges ved graviditet. Det kan f.eks. være det præparat der hedder "cetirizin" eller "fexofenadin". Måske er det et af dem du har fået. Der findes dog også andre.
Problemet i forhold til amning er at medicinen udskilles via modermælk og i samme mængde, som mor har indtaget det. Det kan jo ofte være voldsomt i forhold til så lille en krop.
Enkelte præparater er udelukket i forhold til amning, på andre præparater står "Erfaring savnes. Bør derfor ikke anvendes" i forhold til amning.
Du bliver nødt til at drøfte dit behov med lægen og få en lægelig vurdering af, hvad der kan passe i jeres situation. Du kan gå ind via lægemiddelkataloget online: www.lmk.dk
Her kan du læse om de forskellige præparater, hvis du kender navnene. Du kan også læse mere generelt om det og f.eks. læse om "Antihistaminer til systemisk brug (allergi)"
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske