Svar: Ændret søvnmønster, tænder?
7. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Sara
Det lyder umiddelbart som om din datter er inde i en fase, hvor hun drømmer mere og måske oplever verden lidt større end tidligere. Det lyder som om hun er lidt mere tryghedssøgende end du tidligere har oplevet hende. Det er dog en fase.
Mange børn får det sådan, når de er lidt ældre, men det ses faktisk også hos børn i din datters alder. Nogle forældre oplever at deres børn netop i 4-5 mdr´s alderen pludseligt bliver meget pjevsede og måske græder ulykkeligt, når andre nærmer sig dem. Også selvom det f.eks. er bedsteforældre, som de ellers har set tit.
Du kan prøve at lægge hende på et tæppe i nærheden af hvor du er, altså så hun ligger lidt for sig selv, men samtidig et sted hvor hun kan se dig og du kan tale lidt til hende, så hun ikke oplever at hun er alene.
Med hensyn til mad og mælk, så vil det være en god idé at give hende mad i en fastere rytme i løbet af dagen, altså forsøge at skabe en fast plan for dagen, både hvad angår søvn og mad.
En plan for dagen med to måltider mad og 3 lure kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Flaske
Sove formiddagslur
Frokost: Grød eller grøntsagsmos evt. flaske
Sove middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sove lille lur
Aften: Grød eller grøntsagsmos, evt. flaske
Puttes til natten
Sen aften: Flaske
Nat: evt. flaske
Det er godt at skabe gode rutiner for mad og søvn i løbet af dagen, da det også spiller ind på soverytmen om natten. Det er en god idé at give maden i løbet af dagen, da alt for meget mad om aftenen også kan give uro i maven.
Vær opmærksom på at din datter godt kan have behov for hjælp til at skifte stilling om natten, så du lige hjælper hende med dette og så prøver at få hende til at finde roen igen uden mælk natten igennem:o)
Det kan naturligvis godt være tænder, men umiddelbart så burde du kunne mærke med din fingerspids at de så er på vej.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske