Brev:
Søvnmønster 1 år
7. juni 2006
Alder:
12 mdr.
Søvnmønster 1 år
Kære Helen
For en uges tid siden skrev jeg til dig bla angående min søn Oskars søvnmønster. Jeg tror du har ret i, at vi forstyrrer hinanden om natten, men vi har desværre ikke mulighed for at rykke ham ud af soveværelset, så det er vel bare at holde ud indtil vi forhåbentligt snart får en større lejlighed.
Det er ved at være lidt trættende, og far må nogle gange sove i stuen, for ikke at blive vækket hele tiden. Oskar vågner dog også selv om han har værelset for sig selv inden vi går i seng, gerne en to tre gange, men vi putter ham igen og for det meste sover han videre.
Du foreslog blandt andet, at jeg skulle overveje, om han skulle have en lang middagslur i stedet for to kortere. Jeg er meget i tvivl om det er for tidligt (han bliver et år om 10 dage), men vi besluttede os for at prøve alligevel. Vi holdt ham vågen om formiddagen og puttede ham ca halv tolv. Det resulterede i, at han tog sig en god lang lur på ca 2 1/2 til knap 3 timer. Dette gjorde han tre dage i træk, og han virker meget gladere og meget mere veludhvilet end han plejer, når han vågner fra sine kortere middagslure. Han virker også meget friskere hen over eftermiddagen, så det virker jo som en rigtig god ide med den ene lange lur.
Her kommer så problemet; Om formiddagen er han stadig frygtelig træt og er ved at falde i søvn fx hvis vi er ude at gå en tur. I dag var han så træt kl 9, at jeg lagde ham, og da han stadig sov kl 11 vækkede jeg ham, så han kunne sove senere også. Det skulle jeg aldrig have gjort! Han var pivet og pjevset lige indtil jeg puttede ham igen 12.30.
Jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvad der er bedst. En lang lur eller to kortere. Jeg vil frygtelig gerne have lidt mere struktur på hans søvn. Han skal også starte i vuggestue om halvanden måned, og der ville det jo være mest praktisk om han tog sig en god lang lur, men det skal jo være fordi det er det bedste for ham?
Jeg har overvejet om jeg skal putte ham om formiddagen og så vække ham igen efter en halv times tid for at vænne ham til at sove mindre der og mere om eftermiddagen? Jeg er ellers ikke meget for at vække ham, men det virker bare som om han har brug for den lange lur. Det kan jo også være, at jeg bare skal lade ham være træt om formiddagen et stykke tid ind til han vænner sig til det?
Om aftenen putter vi ham ved 19 tiden, og det er så lidt forskelligt hvor mange gange han vågner i løbet af natten og hvad tid han står op om morgenen. Nogle gange kl 6 og andre gange først 7.30.
Jeg skal lige huske at sige, at han ellers er en meget velfungerende dreng:-). Han er næsten altid glad, pludrer og udvikler sig som han skal. Han er lige ved at lære at gå, og kan gå en tre fire skridt hen til mig eller hans far:-). Han er dog begyndt at få nogle små hysteriske anfald, når der er noget han ikke vil (få børstet tænder, et par gange ved sengetid osv.), men det hører vel alderen til?
Jeg ved godt det var en lang smøre du fik her, men jeg vil rigtig gerne høre din mening.
Håber du kan hjælpe
Tina