Svar: Søvnmønster 1 år
7. juni 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Tina
Det er altid svært når børn ændrer søvnrytme. I vil opleve det samme, når han begynder at nå til den alder, hvor han kan springe middagsluren helt over:o)
Du skal naturligvis gøre det du mener er bedst. Der er jo heller ingen som siger at dagene skal være helt ens i en overgangsperiode. Jeg tænker derfor at de dage, hvor jeres dreng har sovet bedst om natten og virker glad og veloplagt om morgenen, da kan I trække hans lur og lade ham sove en lidt længere middagslur. Og de dage, hvor han har været vågen flere gange og ikke kan holde sig vågen, da skal han naturligvis have lov til at sove, også selvom det så giver en lang formiddagslur og så sen powernap om eftermiddagen. Sådan må det være:o)
Med hensyn til at far bliver forstyrret om natten, så er der forældre som bruger ørepropper? Der er også forældre som bliver i soveværelset og putter barnet i stuen.... Bare en tanke, I skal jo kunne være der allesammen:o)
At jeres dreng vågner og sover uroligt, hænger naturligt sammen med hans alder og det faktum at han begynder at gå nu og bevæge sig videre ud i verden. Alle hans oplevelser skal bearbejdes i drømme og han oplever nu også verden som større.
Hans temperament og egen vilje, det er tegn på at han udvikler sig sundt og godt. Det vil I se meget mere af i løbet af den næste par år - ja du læste rigtig "år" :o) Man bliver overrasket, når man som forældre pludselig står og kigger på ens barn og tænker "hvem er han, hvad sker der, sådan har han da aldrig været før", men det er okay. Han udvikler sin selvstændighed. Og det der tidligere hed "trodsalderen" er så småt ved at begynde. Det er en skøn alder:o)
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske