Svar: Cykelstol - 7 mdr.
7. juni 2006
Alder:
7 mdr.
Hej Heidi
En cykelstol anbefales først når barnet er 9-10 mdr gammel. Først i den alder kan barnet sidde helt sikkert selv.
Det er vigtigt at cykelstolen monteres direkte på cyklens stel og ikke kun ved bagagebæreren. Derudover skal stolen være med helstøbt sæde, benbeskyttere, dvs. fodhvilere og remme til at holde om fødderne, der skal være en H- eller Y-sele, så din datter sidder ordentligt spændt fast og så skal der være nakkestøtte. Stolen skal passe både til barnets alder og vægt.
Det er altid en god idé at tage barnet med, når du køber cykelstol, så du får en fornemmelse af, om dit barn sidder godt. Derudover er det naturligvis vigtigt at du, som du allerede har gjort, også køber en cykelhjelm til din datter. Hjelmen skal naturligvis udskiftes i takt med at hun vokser.
En lille tur er fin i begyndelsen, måske 20 minutter. Du skal ikke køre så længe at din datter sidder og falder i søvn:o)
Du kan læse mere på sikkertrafik.dk
God tur:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske