Svar: Et spørgsmål om skemad
27. oktober 2003
Alder:
4 mdr.
Kære forvirrede mor
Tidspunktet for at begynde med skemad afhænger af hvordan din datter virker. Jeg tænker på om hun virker mere sulten og måske begynder at vågne mere om natten eller viser interesse for anden mad ved at følge med, når I spiser. Hvis hun læner sig frem og åbner munden for skeen, så er hun parat.
Ud fra din beskrivelse kan du godt vente med skemad. Anbefalingerne går på tidligst fra 4 mdr og gerne vente til ca 6 mdr. Det tilrådes dog at gå igang senest, når barnet er 6 mdr.
I begyndelsen skal du give hende modermælkserstatning som hidtil. Der vil grøden eller mosen kun være smagsprøver og for mange børn er det en langsom tilvænning. Hun har brug for ca en liter mælk i døgnet, men i takt med at hun begynder at spise mere rigtig mad, nedsætter hun behovet for mælk. Frem mod 9 mdr´s alderen bør mælkindtaget ikke overstige 3/4 liter og fra 9 mdr til et år trappes ned til ½ liter om dagen. Det er en passende mængde fremover, så der er plads til anden mad.
Der er ikke nogen regler for hvornår på dagen I vil forsøge med den første skemad. Det vigtigste er at din datter ikke er alt for træt og heller ikke for sulten, da hun så vil foretrække at få flasken. Du skal begynde så det passer bedst ind i jeres og hendes rytme.
Det står dig frit for om du vil begynde med grød eller grøntsagsmos. Mange børn foretrækker dog grød, da det har en mild og blød smag og også er lettere at få i en passende konsistens. Vælling er i princippet en tynd grød, hvorfor det kan mætte mere end almindelig erstatning. Nogle børn er glade for vælling en overgang, mens andre springer over og går igang med grøden med det samme. Det afhænger også lidt af hvor gammelt ens barn er, når man går igang.
Der er ikke nogen ernæringsmæssig grund til at lave sin egen mos eller grød. De industrielt fremstillede produkter skulle være lige så gode. Det er nemt og hurtigt at lave grød selv og du kan med fordel købe f.eks risgrød, hvor du varmer mælken og kommer pulveret i. Derved kan du lave grøden på samme mælk, som din datter får i forvejen og smagsforskellen bliver derved mindre. Du kan også lave grød i en lille gryde, hvor du bringer f.eks en ½ dl majsmel og 2 dl vand i kog og tilsætter ½ dl mælk efterfølgende. Husk også altid en tsk fedtstof i den hjemmelavede grød. Du gør grøden tyndere ved at bruge lidt mindre mel/flager eller mere vand og omvendt, hvis den skal være tykkere i konsistensen.
Med hensyn til kogning af vand, så er det rigtigt at man fra 4 mdr´s alderen ikke behøver at koge vand, men kan give vand i kop fra den kolde hane. Undtagelsen er dog hvis man har privat vandboring, så skal vandes koges. Når du giver flaske og laver grød bør vandet fortsat koges.
Jeg er glad for at du synes om brevkassen. Du kan klikke ind under artikler og læse det jeg har skrevet om den første skemad, der er sikkert noget du kan bruge.
Håber du er knap så forvirret.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske