Brev:
Søvn om dagen - igen-igen
7. juni 2006
Alder:
6 mdr.
Søvn om dagen - igen-igen
Hej Helen
Tak for dit svar sidste gang vedr. min datter med spise- og soveproblemer. Spiseproblemerne har vi stadig, men vi kæmper hårdt og det er også blevet lidt bedre i og med, at hun nu eeeendelig spiser grød :-) Endda med stor fornøjelse! Også mælkemængden er øget noget.
Men søvnen om dagen er ikke blevet bedre.... Og det går altså bare ikke længere. Min ellers glade og aktive datter bliver bare SÅ overtræt sent på eftermiddagen, at hun bliver hyperaktiv, pyldret og ikke til at få til at falde til ro for natten. Selvom hun er dødtræt når hun bliver lagt kl. 20, sover hun sjældent før 21.00 - 21.30 - og det er først efter en hård kamp og mange, mange, mange gange sut.... Det er synd for hende - Og for mig og min mand. Vi har så få "voksentimer" sammen, at vi dårligt kan undvære den time eller halvanden om dagen.
Og det er egentlig også synd for mig, at hun næsten ikke sover om dagen - uden at jeg skal lyde egoistisk, så har jeg altså også andre ting at tage mig til, og det er nærmest umuligt, når hun er vågen. Jeg har forsøgt at have hende "med" til mine forskellige gøremål - i en slynge - men hun gider absolut ikke at ligge i slyngen, hun vrider og vender sig og bliver faktisk ret gal. Jeg kan sagtens lade hende ligge alene, for hun er god til at underholde sig selv i ret lang tid. Men jeg kan altså ikke lige klare en rengøring på 3 timer, mens hun er vågen - det holder min samvittighed ikke til.
Jeg kan se, at mange kæmper med det samme, som jeg gør - altså korte søvnperioder à ca. 30 minutters varighed, og jeg er helt på det rene med, at babys søvnmønster er sådan, at der skiftes fra dyb til let søvn efter 30 minutter.
I en periode havde jeg held med at tage det i "opløbet", altså stille mig ud og være klar, når hun vågner, skynde mig at give hende sutten igen og så ellers rokke vognen lidt frem og tilbage. Men det går ikke længere.....
Hun bokser og bakser bare i vognen. Hun græder ikke, men "brokker". Nu har jeg i en uge forsøgt bare at lade hende ligge, gå ud til hende når "brokkeriet" bliver seriøst og så forsøge at berolige hende og give hende sutten. En enkelt gang er det lykkedes mig at få hende til at sove igen, men ellers kan hun faktisk ligge der i over en time uden at sove igen :-( I dag tog jeg hende op efter næsten 1½ time - hvor hun så bare lå i vognen og brokkede og boksede.....
I dag har hun sammenlagt sovet 1 time fra kl. 7 morgen til kl. 19 aften. Kl. 19 faldt hun så i søvn i mine arme, mens hun fik aftenflaske (som jeg havde rykket 1 time frem, da det var tydeligt, at hun bare ikke kunne klare mere. Det skal siges, at jeg forsøgte at lægge hende i vognen både kl. 17 og kl. 18! Og selvom hun tydeligvis er dødtræt, så VIL hun bare ikke overgive sig.
Jeg er ellers ret konsekvent og lægger hende ud 1½ time efter vi er stået op om morgenen (typisk kl. 8.30). Herefter lægger jeg hende igen omkring kl. 13.30 og igen omkring kl. 16-17 - afhængig af, hvor meget hun har sovet i løbet af dagen.
Det hjælper heller ikke at gå tur :-( I går gik jeg faktisk i 2 timer - hun sov kun den første halve time.......
Hun bliver 6 mdr. på fredag, og det er i hvert fald 3 mdr. siden hun sidst sov ordentligt om dagen..... Hjææææælp mig! Inden jeg bliver helt vanvittig :-) Hvad kan jeg gøre?
Mange hilsner, Camilla - mor til Philippa