Svar: Søvn om dagen - igen-igen
7. juni 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Tillykke med 6 mdr´s dagen:o)
Jeg kan huske fra dit tidligere brev at I havde en lidt hård start, hvor I var omkring neonatalafdelingen og at det generelt har været rigtig svært at få Philippa til både at spise og sove. Jeg kan derfor sagtens forstå at Du trænger til en pause og jeg tænker derfor om ikke det snart skulle være, at du og din mand, fik Philippa passet og I tog en overnatning ude?
Jeg ved godt at du tænker at ingen andre skal udsættes for at passe hende eller at hun ikke skal passes af andre, men i jeres situation, så var det måske en idé at give jer selv en pause og få lidt fornyet energi. Det kan altså ikke nytte at du bliver vanvittig - det han ingen af jer glæde af.
Du beskriver at du lægger hende til at sove 8.30 og igen 13.30. Der går for langt tid imellem synes jeg. Jeg vil derfor prøve at lave en plan som du kan følge:
Morgen: Mælk
Formiddag: Evt. grød og mælk
Puttes til formiddagslur
Frokost: Evt. grøntsagsmos eller mælk
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Mælk
Sen eftermiddag: powernap, kan evt. springes over nogle dage
Aften: Grøntsagsmos, mælk
Puttes til natten
Sen aften: mælk
Om natten behøver hun ikke mælk, men kan tilbydes vand, hvis hun er tørstig.
Jeg ved godt at du tænker at din egen sundhedsplejerske har givet op, men du bliver altså nødt til at få hende på banen. Det kan ikke nytte at du har det så dårligt, det har din datter jo også, når hun ikke får sovet og det er altså rigtig vigtigt at der er nogen omkring dig som kan hjælpe. Kunne du ikke prøve at kontakte din sundhedsplejerske og bede om hjælp som du gør hos mig? Hun kan trods alt se din datter og måske derudfra sige eller gøre noget, som jeg ikke kan.
Jeg håber I finder en løsning. Jeg vil meget gerne hjælpe, men det er trods alt svært på distance:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske