Svar: Sovevaner dreng på 4½ måned
7. juni 2006
Alder:
4 mdr.
Kære W
Det er fint at du gerne vil bibeholde amningen og det lyder bestemt også som om din dreng trives på din mælk. Han har jo taget flot på:o)
Jeg tænker at det vil være en rigtig god idé at du nu begyndte at have en mere fast plan for dagen, både hvad angår tidspunktet for bryst og også tidspunktet for søvn. Du skriver at han ikke har nogen fast rytme om dagen og det tror jeg at der er brug for.
Din dreng sover ikke ret meget i forhold til hans alder. Han ville normalt have behov for at sove måske sammenlagt 5 timer i løbet af dagen fordelt på 3 lure og han sover tilsyneladende ikke engang det halve. Det tænker jeg at du bør arbejde på.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Bryst, puttes til formiddagslur
Frokost: Bryst, puttes til middagslur
Eftermiddag: Bryst
Sen eftermiddag: Bryst, puttes til lille eftermiddagslur
Aften: Bryst
Puttes til natten, bryst igen
Sen aften: Evt. bryst
Nat: Evt. bryst
Når du begynder med skemad, så tilbyder du dette på et tidspunkt hvor din dreng ikke er alt for sulten og ikke er alt for træt og lader brystet efterfølge skemåltidet. I begyndelsen er det små mængder han spiser på ske og først efter lidt tid, kan det udgøre mere og modermælken mindre. Men det kommer helt af sig selv:)
Efterhånden vil du få passet skemåltiderne ind i forhold til rytmen om dagen, således at man kan give grød/mos f.eks. om formiddagen inden luren, til frokost eller om aftenen. Som det nu passer bedst ind i jeres dagligdag og din drengs humør:o)
Mit råd er derfor at du begynder at se lidt på klokken og måske putte din dreng lidt før du egentlig mener han viser træthedstegn. Giv ham også lidt struktur i form af putteritual, som kan være skiftning, amning, sutteklud og puttes i barnevogn, vugge lidt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske