Svar: Råd om opdragelse
8. juni 2006
Alder:
3 år
Kære Tina
Tusind tak for dine rosende ord - det er nu ikke mig, der fortjener roser - arbejdet er dit. Men det er dejligt at høre fra dig og jeg har tænkt på hvordan det mon gik jer "over there". Et stort tillykke med graviditeten - og så måske endnu en dreng? Du får huset fuld af dejlige krudtugler!
Det med at Andreas griner af jer, når I irettesætter ham tænker jeg kan skyldes to ting. Enten er han så tryg at han ved at uanset hvad han gør, så elsker I ham så derfor tør han godt vise at I ser sjove ud, når I skælder ud. Eller også så handler det om at han er utryg ved situationen. Han ved simpelthen ikke hvordan han skal reagere, når han får skæld ud, så at grine af det er en måde at tackle det på.
Får Andreas meget skæld ud? Måske skulle I prøve at ændre lidt taktik, så I istedet for at skælde ud eller irettesætte, prøve at få ham væk fra det han er igang med. Du må naturligvis gerne sige Nej!, men prøv så at fortæl hvad du gerne vil have ham til i stedet eller giv et alternativ. På en sød måde. "Andreas jeg vil ikke at du hopper i sofaen, kom herhen til mig, så læser vi en bog i stedet". Jeg tænker at I faktisk skal gøre det modsatte af at "køre hårdt på". Jo mere positivitet og glæde i udstråler for ham, jo gladere og lettere at være sammen med er han også.
Når det er sagt så er han jo en dreng i "selvstændighedsgørelsesfasen", det der tidligere hed trodsalderen. Og det er vel ikke uden grund?:o)
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske