Svar: Søvnproblemer - 2 år, 6 mdr.
8. juni 2006
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Mor
Hvor er det synd for din lille pige :o(
Jeg tror bestemt at der er en sammenhæng imellem hendes indtag af grøn allomin, manglende afføring og gråd. Din datter har ganske givet fået forstoppelse og det skal behandles.
Jeg vil foreslå at du giver den erstatning, som hun i første omgang havde det godt med. Grøn allomin er udmærket til nogle børn, men som du selv skriver kan syren være for meget. Og jeg tænker at din datter har brug for noget rigtig afføringsmiddel.
Derfor synes jeg at du skal sætte alt ind på at få gang i hendes mave. Tag på apoteket og køb noget laktulose. Du kan uden problemer give hende 1 ml pr kg hun vejer. Altså hvis hun vejer 6 kg, så giv hende 6 ml., mere hvis hun vejer mere. Giv hende det i første omgang på en gang for at få sat skub i det hele og give hende det herefter fordelt over 2 doser, morgen og aften. Giv det på en sprøjte eller en lille ske, lad være med at putte det i flasken, da du så ikke er sikker på at hun får det.
Det er vigtigt at hun har afføring en gang i døgnet, når hun får modermælkserstatning.
Hvis laktolosen ikke er nok, så må du til lægen og bede om noget andet. Men det skal så lægeordineres. Jeg er dog ret sikker på at laktulosen vil gøre en forskel og du skal ikke være bange for at overdosere. Hun må godt få det.
Rigtig meget held og lykke med det og god bedring, jeg håber det virker hurtigt! :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske