Brev:
Problemer med skemad for dreng på 25 uger
8. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Problemer med skemad for dreng på 25 uger
Kære Helen
Min søn Max er nu 5½ måned gammel (25 uger), og for ca. en måned siden begyndte han på skemad. Jeg synes dog ikke, at der sker de store fremskridt, ja nogen gange synes jeg faktisk, det går baglæns! Det han gerne vil have den ene dag, vil han slet ikke vide af den næste, og selv grød, som han godt kunne lide i starten, vil han nogen gange ikke have mere. Han har ikke problemer med hård mave, og har ikke på noget tidspunkt udvist nogle allergiske reaktioner over for fødevarer. Jeg tilbyder ham vand til maden (det er det eneste, han klart er blevet bedre til at indtage) og brystet efterfølgende.
En typisk dag ser sådan ud:
3.30: amning
6: står op
8: amning - efterfulgt af lur (30 min)
10: amning - efterfulgt af lur (30 min.)
12: grøntsagsmos + vand af kop - nogle dage en deciliter mos, andre dage intet. Herefter amning + middagslur (nogle gange 30. min - andre dage op til 1½ time)
15.30: Amning
16.30: eftermiddagslur (30 min.)
18: Grød + vand af kop - her varierer det mellem 2 dl. grød og et par skefulde. Herfeter amning
mellem 18.30-19: puttes
Er der noget, jeg gør forkert? Ammer jeg for tit? Det er ikke mit indtryk at han drikker specielt meget ved ammemåltiderne, men det er jo svært at vide....
Vi startede oprindeligt med at introducere mad, fordi han var så interesseret i, hvad vi spiste og rakte ud efter skeer og tallerkener - det er han stadig, bare ikke når det er ham, der skal spise. Jeg har nogle gange med held fået ham til at spise mere, ved selv at tage et par skefulde af hans mad og sige 'mmmmm'.
Om aftenen er jeg begyndt at blande den grød, han levner, op med lidt MME og give ham det i en flaske med vællingsut. Så spiser han som regel resten eller i hvert fald en del mere. Er det 'forbudt'? Hvis ikke han spiser godt om aftenen, skal jeg som regel op og amme to gange om natten, og det orker jeg faktisk ikke længere...
Kærlig hilsen
Max's mor