Svar: Problemer med skemad for dreng på 25 uger
8. juni 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Max´s mor
Jeg tænker at Max simpelthen er så nysgerrig at han har behov for større variation og gerne vil tilbydes nye smagsindtryk. Prøv derfor at lave mad, som smager af lidt mere. Måske kan du finde inspiration i kogebøger af Annabel Karmel.
Derudover er det rigtigt at du skal overveje, hvornår du ammer i forhold til, hvornår du giver skemad. du ved jo netop ikke hvor meget han får hos dig. Måske kunne du prøve at give grød om morgenen eller formiddagen. Når du giver det til frokost, så har han jo nået at få 2 amninger inden og måske mætter det ham for meget. Ellers ser det fornuftigt nok ud og jeg kan ikke umiddelbart sige at du gør noget forkert. Tværtimod.
Det er også okay at hans appetit er forskellig. Det er vores jo også og nogle dage spiser vi mere end andre dage. Du kan ikke gøre så meget andet end at tilbyde ham lidt forskelligt og så lade ham tage til sig, hvad han har lyst til.
I takt med at han bliver ældre vil udvalget af madmuligheder stige og han kan tilbydes meget mere forskelligt og også få meget mere af jeres mad. Han kan f.eks. snart begynde at få havregrød og øllebrød, han kan fra 6 mdr. få kogt kød og fisk og stort set alle slags grøntsager, så tiden arbejder også for jer:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske