Brev:
Putning og nætter 9 mdr.
8. juni 2006
Alder:
9 mdr.
Putning og nætter 9 mdr.
Hej
Jeg har tidligere skrevet til dig og fået et godt råd mht. aftenputningen, som bare virkede og har fungeret fint uden gråd og hvor putningen har taget omkring 10 minutter. Men det fungerer bare ikke mere og har brug for at vide om jeg gør det rigtige.
Vores dreng er nu 9 måneder - han har lige lært at krybe fremad, at rejse sig, at vinke, at sidde selv og nogen gange tager han et par enkelte kravleskridt - det svarer til, hvad man forvente af et barn i den alder, ikke?
Han er sjov og der er fuld fart over ham her for tiden. Men "problemet" er, at han slet ikke kan administrere de ting, som han har lært. Det vil sige, at når jeg lægger ham i tremmesengen til natten er han fyr og flamme og skal øve det hele og han bliver bare ved, selv om han er overtræt og han er virkelig svær at få til slappe af. Selv om han er super træt, kæmper han sig op at stå i tremmesengen og griner og er pavestolt. Jeg forsøger så at ligge ham ned igen, med det resultat at han bare kæmper sig op igen.
Natteritualet er, at jeg ligger ham omkring ved ottetiden. Jeg lader ham så være lidt alene i tremmesengen med døren åben, hvor han tumler rundt i sengen og forsøger at rejse sig osv osv. På et tidspunkt bliver han træt og kalder på mig. Jeg går så ind til ham forsøger at få ham til at slappe af - jeg synger en sang, aer ham på kinden og lader ham ligge med sin bamse - det virker til sidst og han falder i søvn.
Men sådan som det er nu, bliver jeg nødt til at blive inde ved ham indtil han sover ellers begynder han at græde og kalder på mig. Fra start til slut kan det tage op til en time, men nok ca. 30-40 minutter normalt. Giver jeg ham nogle dårlige vaner og har du nogle forslag til, hvad jeg ellers kan gøre?
Jeg går ud fra, at det er alderen, som gør at han har ændret sig. Vi er også lige flyttet og det kan vel også påvirke hans søvnmønster. Om natten kan han også græde til mig, fordi han har lagt sig på alle fire og nu ikke kan finde ud, at ligge sig ned igen - jeg ligger ham så ned og han falder i søvn igen. Generelt vågner han mere end han ellers gør - er det også normalt for alderen?
En anden ting - han vågner meget tidligt om morgenen - i morges kl. fem - har du andre forslag end mørklægningsgardiner, som kan hjælpe? Jeg kan også lige fortælle, at hans søvnmønster om dagen er for tiden meget forskelligt - men han sover stadig normalt 3 gange om dagen - ca 1 ½ time om formiddagen og om eftermiddagen og ca. 30-40 min sen eftermiddag.
Håber ikke, at mit brev er alt for rodet og glæder mig til at høre dine kommentarer til min lille søns søvn. :-)