Svar: Putning og nætter 9 mdr.
8. juni 2006
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det lyder som en rigtig dejlig dreng du har, han er aktiv og godt igang med sin udvikling.
Når små børn som din dreng er igang med at udvikle deres motoriske færdigheder, som din dreng, rejse sig, kravle, gå osv. så bruger de gerne al tid, både i vågen og i sovende tilstand på at øve sig. Det ses hos rigtig mange børn.
Man kan altså sagtens finde en sovende dreng som vågner fordi han har rejst sig om, ligger i kravlestilling osv. Men han gør det i søvne fordi han også i søvne arbejder med sin motorik.
Det er altså helt naturligt for hans alder og det er en rigtig fin måde du tackler det på, nemlig ved at gå ind til ham, hjælpe ham med at blive lagt rigtigt og putte ham igen.
Din dreng er i en alder hvor han har behov for at vide at du er der, også når han ikke kan se dig. Han føler sig utryg ved at du går og falder derfor bedst i søvn, når du er hos ham. Nogle gange er den bedste løsning at sidde hos ham, som du gør nu, men det kan nogle gange gøre at han ikke rigtig lægger sig til at sove, fordi han lurer på om du mon går fra ham og på den måde forlænges tiden inden han endelig sover.
Så for at være til stede og give ham tryghed, så kunne du måske prøve bare at være i rummet og så måske lave noget andet end direkte sidde hos ham. Det kunne være at du sad på en stol ved siden af og læste i en bog, det kunne også være at du tog noget af vasketøjet med i nærheden og sagde "jeg står lige og lægger tøj sammen, put du nu bare" eller hvad du nu kunne gøre. På den måde kunne du både få lidt fra hånden og kunne så også give ham den tryghed han har behov for lige nu.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske