Brev:
Adfærdproblemer/kontaktproblemer hos 3 årig - snart 4 årig
8. juni 2006
Alder:
3 år, 10 mdr.
Adfærdproblemer/kontaktproblemer hos 3 årig - snart 4 årig
Hej
Jeg søger efter et svar og håber du evt kan hjælpe med dette. Jeg har en rigtig dejlig krudtugle på 3,5 år. Han er meget aktiv, søger nye udfordringer og rigtig kærlig. Han er en Dreng med stort D. Meget glad for fysisk aktivitet. Vi bor på landet så der er meget han kan rode med. Vores venner har alle mindre børn og over for dem er han så kærlig, spørger dem pænt, aer for dem, nysser osv videre. Han er en dejlig dreng med et god humør og som kan lide at drille. Han er det første barn i familie og venner så han har altid fået ekstremt meget opmærksomhed.
Når det er sagt så er der problemer i hans opførelse som vi har svært ved at gætte hvordan de opstår og hvad vi kan gøre for at afhjælpe disse.
Vi blev opmærksomme på problemet for alvor da han startede i børnehave. Vi fandt ud af at vores kære dagplejemor ikke nævnte disse problemer for os, da hun helst vil fremstå som en kompetent dagplejemor. Vi er idag meget kede af vi lod ham fortsætte deroppe selvom han hver dag sagde, at han ikke havde lyst til at komme derhen. Han kunne jo ikke forklare hvorfor.
Da han startede i børnehave var hans sprog ikke veludviklet og havde derfor svært ved at spørge om han måtte lege med og hvordan han skulle være social. Han manglede mange af disse egenskaber og derfor skubbede han, slog eller tog de andres legetøj for at komme i kontakt med dem. Konfronterede de voksne ham blev han ked af det og reagerede stadig med at skubbe i frustration.
Til al glæde blev hans sprogkundskaber på 4 måneder 70 % bedre, hvilket løste de fleste konfrontationer for ham. Han er en meget følsom dreng, f.eks hvis han spørger om de vil lege og han får nej begynder han at græde. Han kunne pludselig spørge "vil du lege" osv. Han mangler stadig mange sociale kundskaber som gør han stadig har problemer dernede. I starten ville børnene ikke lege med ham fordi han slog, men nu er han begyndt at gerne vil derned og siger han skal lege med vennerne.
Hans frustration er størst når der sker meget omkring ham, mange børn der pludselig skal ud af døren og der ikke er en til lige at fortælle hvad der sker. Hvis han keder sig eller er utryg f.eks. når vi ankommer i børnehaven virker han truende i hans kropssprog ved at lege tiger og sætter sit hoved helt op til de andres. (Forbedring da han i starten slog)
Sværd, skyder og lignende legetøj kan han ikke håndtere, da han sætter dem helt op i hovedet på de andre børn eller stikker dem med det. Bøger, lave kreative ting og andet ikke voldeligt legetøj kan han sagtens lege med de andre. Han er god til at lege en til en. Han er den sidste tid begyndt at få venner med hjem og besøge dem, hvilket har øget hans selvværd en del og over for dem virker han faktisk mere tryg og truer dem derfor ikke.
Han er ikke bange for de ældre børn i børnehaven tværtimod. Han bliver sur og slår hvis nogen tager hans ting fra ham uden at spørge.
Både vi og børnehaven kan ikke finde ud af hvad der får ham til at være sådan i hans adfærd og hvordan det kan løses. Det skal siges at fra der var konflikter gennem en hel dag i starten (5 mdr siden) og nu hvor der er 1-2-3 konflikter om dagen og dage hvor alt bare er godt. Jeg er begyndt at registrere i en bog så jeg kan finde årsagen.
Jeg håber du har et svar til os snarest med dit bud for alt vil være til hjælp for vores dreng. Er dette et ikke helt unormalt fænomen eller har jeg grund til at bekymre mig om hans fremtid eller tror du det løser sig langsomt hen ad vejen som vi giver ham redskaberne til det.
Med venlig hilsen
MOR