Svar: Adfærdproblemer/kontaktproblemer hos 3 årig - snart 4 årig
8. juni 2006
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære MOR
Jeg kan sagtens sætte mig ind i jeres tanker og frustrationer omkring jeres lille dreng og jeg vil naturligvis meget gerne komme med mine tanker omkring ham og situationen. Men jeg bliver da også nødt til at sige, at jeg jo ikke er børnepsykolog og at svare på, hvorvidt det er noget som følger ham i hans fremtid, bør kun en psykolog svare på, - og det først efter at have mødt jeres dreng og have lavet forskellige tests. Det er store spørgsmål du stiller, omend jeg sagtens kan forstå dig.
Jeg tænker at din dreng har udviklet sig rigtig meget på de sidste 5 måneder. Det at han har fået så meget mere sprog, har hjulpet ham til at kunne bruge sproget fremfor det at slå. Og det er forøvrigt en helt naturlig reaktion at børn slår, eller måske bider, når de mangler sprog.
Det undrer mig at du skriver: "Både vi og børnehaven kan ikke finde ud af hvad der får ham til at være sådan i hans adfærd og hvordan det kan løses". Jeg tænker at pædagogerne er uddannet til at hjælpe din dreng og derfor ikke burde stå rådvilde i den situation. Har I haft et møde og drøfte det hele?
Min umiddelbare tanke om hvordan din dreng hjælpes, handler om at han jo lige nu er igang med at lære at begå sig socialt mellem andre børn. Der er stor forskel på at lege med sig selv og så at lege med andre. Han har brug for støtte og omsorg i at udvikle gode relationer til andre, både børn og voksen.
Man kan sådan rent teoretisk skelne imellem at interagere med andre og have relation til andre. At kunne interagere med andre er det, der f.eks. sker når børn på en legeplads begynder at lege sammen uden at kende hinanden. Men at have en relation til andre er at have et mere følelsesmæssigt samspil.
Jeres dreng lærer ved at se på de andre børn og se på jer voksne. Han lærer ved at blive guidet og hvis det er svært for ham selv at søge kontakt, så er det de voksnes opgave at vise ham vejen, altså konkret tage ham ved hånden og gå med ham. Spørge på hans vegne "vil du lege" osv. På den måde hører han og lærer han måden at gøre det på.
Han lærer også ved at høre at de andre børn siger de ikke vil lege, når han slår og selvom det er hårdt, så giver det ham jo en erfaring om at det ikke er godt at slå, hvis man gerne vil lege.
Jeg synes derfor at det er rigtig vigtigt at I får en snak med personalet i børnehaven om, hvordan I bedst kan støtte ham hjemme og hvordan de vil støtte ham i institutionen. Hvis de mener at jeres dreng er meget anderledes end andre børn, så må de jo hidkalde den børnepsykolog som er tilknyttet institutionen og få en vurdering herfra.
Umiddelbart tænker jeg dog at jeres dreng har rykket sig rigtig meget og mon ikke han bare skal hjælpes lidt videre. Han lyder jo umiddelbart til at have fået det meget bedre og det at han også selv er begyndt at give udtryk for at have venner, tyder jo på at han begynder at udvikle forståelse for hvad det vil sige at indgå i en relation. I forhold til jeres venner og venners børn er der jo umiddelbart heller ikke problemer.
Håber at I kan bruge mine overvejelser videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og jeg håber at I vil fortælle mig, hvordan det går ham fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske